DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2176

Title: การเปิดรับข่าวสาร ส่วนประสมทางการตลาดบริการ และคุณภาพการให้บริการ ที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการโรงพยาบาลเอกชนขนาดใหญ่ ในจังหวัดนนทบุรี
Other Titles: Media Exposure, Service Marketing Mix, and Service Quality Affect to Decision Making to Use Service of Large Private Hospital in Nonthaburi Province
Authors: ศิริวรรณ อุดมเวชภัณฑ์.
Keywords: การเปิดรับข่าวสาร
ส่วนประสมการตลาดบริการ
คุณภาพการบริการ
การตัดสินใจเลือกใช้บริการ
โรงพยาบาลเอกชนขนาดใหญ่
Issue Date: 2559
Publisher: มาหวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยเชิงปริมาณนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการโรงพยาบาลเอกชนขนาดใหญ่ ในจังหวัดนนทบุรี โดยมีตัวแปรต้นคือการเปิดรับข่าวสาร ส่วนประสมทางการตลาดบริการและคุณภาพการให้บริการ ตัวแปรตามคือการตัดสินใจเลือกใช้บริการโรงพยาบาลเอกชนขนาดใหญ่ในจังหวัดนนทบุรี โดยมีกลุ่มตัวอย่างเป็นผู้ใช้บริการโรงพยาบาลเอกชนขนาดใหญ่ในจังหวัดนนทบุรี จำนวน 400 คน โดยใช้วิธีสุ่มตัวอย่างแบบสะดวก รวบรวมข้อมูลโดยใช้แบบสอบถามที่มีค่าความเชื่อมั่น 0.9 และมีการตรวจสอบความเที่ยงตรงของเนื้อหาจากผู้ทรงคุณวุฒิ วิธีการทางสถิติได้แก่ การแจกแจงความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์สมการถดถอยพหุคูณ ผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุระหว่าง 31 – 40 ปี สถานภาพสมรส มีการศึกษาระดับปริญญาตรี มีอาชีพเป็นพนักงานบริษัทเอกชน รายได้ 15,000 – 30,000 บาท จำนวนครั้งที่เข้ารับบริการโรงพยาบาล 2 – 5 ครั้งต่อปี และผู้มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการคือตัดสินใจด้วยตนเอง ในส่วนของปัจจัยด้านการเปิดรับข่าวสาร ปัจจัยด้านส่วนประสมทางการตลาดบริการ และด้านการตัดสินใจเลือกใช้บริการ โดยรวมอยู่ในระดับมาก ในขณะที่ปัจจัยด้านคุณภาพการให้บริการ โดยรวมอยู่ในระดับมากที่สุด และผลการทดสอบสมมติฐานพบว่า ปัจจัยด้านส่วนประสมทางการตลาดบริการและปัจจัยด้านคุณภาพการให้บริการ มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการโรงพยาบาลเอกชนขนาดใหญ่ ในจังหวัดนนทบุรี อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.05
The aim of this quantitative research is to study the factors that affect to the decision making to use service of large private hospital in Nonthaburi province. The independent variables are media exposure, service marketing mix, and service quality and the dependent variable is decision making to use service of large private hospital in Nonthaburi province. The samples were select from 400 customers of large private hospital in Nonthaburi province using convenience sampling method. Questionnaires were used as the data collection tool, with a reliability value of 0.90, and were checked for the content validity by experts in the field. The statistics used for the data analysis comprising frequency distribution, percentage, mean, standard deviation, and multiple regression analysis. Most of the respondents are female, age between 31-40 years old, and marriage. Their highest education is bachelor degree. Most of them are business employees and have income between 15,000 – 30,000 baths per month. The frequency of using service is 2 -5 times per year. The person who influences the decision making to use service of large private hospital is by themselves. The overall of mean of media exposure, service marketing mix, and decision making to use service are at high level while service quality is at highest level. From the hypotheses testing, the result found that service marketing mix and service quality are influenced the decision making to use service of large private hospital in Nonthaburi province at the statistical significant level of 0.05.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2558
Advisor(s): ชุติมาวดี ทองจีน
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2176
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
siriwan.udom.pdf3.38 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback