DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2163

Title: การยอมรับเทคโนโลยี ความไว้วางใจ การเน้นราคาประหยัด และความแปลกใหม่ที่ส่งผลต่อความตั้งใจซื้อตั๋วเครื่องบินออนไลน์ของสายการบินต้นทุนต่ำของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Technology Acceptance, Trust, Price-saving Orientation, and Innovativeness Affecting the Intention to Purchase Low-cost Airlines’ Online Flight Tickets of Customers in Bangkok
Authors: พิชญ์ปิยา เพ็งผ่อง
Keywords: การยอมรับเทคโนโลยี
ความไว้วางใจ
การเน้นราคาประหยัด
ความแปลกใหม่
ความตั้งใจซื้อ
Issue Date: 2559
Publisher: มาหวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการยอมรับเทคโนโลยี ความไว้วางใจ การเน้นราคาประหยัด และความแปลกใหม่ที่ส่งผลต่อความตั้งใจซื้อตั๋วเครื่องบินออนไลน์ของสายการบินต้นทุนต่ำของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร โดยใช้แบบสอบถามปลายปิดในการเก็บข้อมูลจากผู้บริโภคที่ใช้บริการสายการบินต้นทุนต่ำ มีความสนใจที่จะซื้อตั๋วเครื่องบินผ่านช่องทางออนไลน์ของสายการบินต้นทุนต่ำ และอาศัยอยู่ในกรุงเทพมหานคร จำนวน 270 คน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์การถดถอยเชิงพหุ ผลการศึกษา พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุระหว่าง 26 - 30 ปี จบการศึกษาในระดับปริญญาตรี มีอาชีพเป็นเจ้าของธุรกิจ/อาชีพอิสระ มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 15,000 - 25,000 บาท และมีความถี่ในการเดินทางโดยเครื่องบิน 1 - 2 ครั้งต่อปี และพบว่า การเน้นราคาประหยัดส่งผลต่อความตั้งใจซื้อตั๋วเครื่องบินออนไลน์ของสายการบินต้นทุนต่ำของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานครมากที่สุด รองลงมา คือ ความไว้วางใจ ด้านคุณภาพของสารสนเทศ การยอมรับเทคโนโลยี ด้านการรับรู้ถึงความง่ายในการใช้งาน และความแปลกใหม่ ตามลำดับ โดยที่การยอมรับเทคโนโลยี ด้านการรับรู้ถึงประโยชน์ และความไว้วางใจ ด้านการรับรู้ถึงความเป็นส่วนตัวไม่ส่งผลต่อความตั้งใจซื้อตั๋วเครื่องบินออนไลน์ของสายการบินต้นทุนต่ำของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร
The objective of the study was to investigate technology acceptance, trust, price-saving orientation, and innovativeness affecting the intention to purchase low-cost airlines’ online flight tickets of customers in Bangkok. Closed-ended survey questionnaires were implemented to collect data from 270 low-cost airline customers in Bangkok who were interested to buy flight tickets electronically. Data were statistically analyzed using percentage, mean, standard deviation, and multiple regressions. The study was found that most of the respondents were female, aged 26 - 30 years old with bachelor’s degrees. They were business owners or freelances and earned average monthly income between 15,000-25,000 Baht. They traveled by plane 1-2 times per year. Additionally, the results indicated that the price-saving orientation had the strongest weights of relative contribution toward the intention to purchase low-cost airlines’ online flight tickets of customers in Bangkok, followed by trust in terms of information quality, technology acceptance in terms of perceived ease of use, and innovativeness respectively. However, the results showed that technology acceptance in terms of perceived usefulness and trust in terms of perceived privacy did not affect the intention to purchase low-cost airlines’ online flight tickets of customers in Bangkok.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2558
Advisor(s): นิตนา ฐานิตธนกร
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2163
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
pichpiya.peng.pdf2.29 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback