DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2139

Title: การศึกษาเพื่อหาแนวทางกฎหมายว่าด้วยเรื่องความรับผิดของผู้ขนส่งสินค้าทางรถไฟระหว่างประเทศ: ศึกษากรณีโครงการเชื่อมโยงเส้นทางรถไฟสายสิงคโปร์-คุนหมิง
Other Titles: A study to find out to the law governing on the liability of rail freight among the countries: A case study of Singapore - Kunming rail link project
Authors: ระพีพร เกียรติศิริกุล
Keywords: การขนส่งสินค้าทางรถไฟ
รถไฟสายสิงคโปร์-คุนหมิง
ความรับผิดของผู้ขนส่งสินค้า
Issue Date: 2559
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: หลังจากการเปิดประชาคมเศรษฐกิจอาเซียนที่ผ่านมา ประเทศสมาชิกต่างเร่งพัฒนาโครงสร้างพื้นฐานของประเทศตนเองในทุกด้านไม่ว่าจะเป็นด้านการสื่อสาร ด้านพลังงานทรัพยากร ด้านสาธารณูปโภค รวมถึงด้านการคมนาคมซึ่งถือเป็นโครงสร้างพื้นฐานที่สำคัญเพื่อตอบสนองการเชื่อมโยงประเทศสมาชิกเข้าหากัน หนึ่งในโครงการพัฒนาระบบคมนาคมที่ประเทศไทยให้ความสำคัญอย่างมากและมีการดำเนินการต่อเนื่องเสมอคือโครงการเส้นทางรถไฟสายสิงคโปร์-คุนหมิงซึ่งอยู่ในแผนแม่บทเชื่อมโยงอาเซียน เป็นหนึ่งในโครงการพัฒนาระบบคมนาคมทางรางสายหลักโดยประเทศที่เกี่ยวข้องบนภาคพื้นทวีปอาเซียนต่างให้ความสำคัญเพราะเมื่อเส้นทางรถไฟสายสิงคโปร์-คุนหมิงสร้างเสร็จ การคมนาคมโดยเส้นทางรถไฟสายนี้จะสร้างมูลค่าและการขยายตัวอย่างรวดเร็วทางด้านเศรษฐกิจส่งผลให้ความต้องการด้านขนส่งสินค้าระหว่างประเทศมีเพิ่มมากขึ้นจนกลายเป็นเส้นทางการคมนาคมที่มีความสำคัญสำหรับการขนส่งสินค้า เนื่องจากการการขนส่งสินค้าทางรถไฟสายนี้สามารถขนส่งสินค้าที่มีปริมาณและน้ำหนักมาก สามารถขนส่งสินค้าในระยะไกล กำหนดเวลาเข้าออกของสินค้าจากสถานีต้นทางจนถึงสถานีปลายทางและมีความปลอดภัยต่อตัวสินค้าที่จะไม่เกิดความเสียหายในระหว่างการขนส่งมากกว่าการขนส่งสินค้าทางถนน รวมถึงต้นทุนในการขนส่งสินค้าทางรถไฟที่มีราคาต่ำกว่าการขนส่งสินค้าทางน้ำ ทางอากาศ และทางถนน เมื่อการขนส่งสินค้าทางรถไฟตอบสนองต่อความต้องการของเจ้าของสินค้าและผู้ซื้อสินค้ามีเพิ่มมากขึ้น การขนส่งสินค้าจากประเทศต้นทางที่สินค้าถูกส่งออกตลอดจนการลำเลียงสินค้าตามเส้นทางรถไฟในประเทศที่เส้นทางรถไฟผ่านจนถึงประเทศปลายทางที่สินค้าถูกนำเข้า หากในระหว่างการขนส่งสินค้าทางรางรถไฟสายนี้ซึ่งจำเป็นต้องผ่านหลายประเทศได้เกิดข้อพิพาทระหว่างผู้ขนส่งสินค้า ผู้ส่งสินค้า หรือ ผู้รับสินค้า ในกรณีที่สินค้าเกิดความเสียหาย สูญหาย ส่งมอบสินค้าเกินระยะเวลาที่กำหนด หรือ เกิดเหตุสุดวิสัย หรือเกิดจากความผิดของผู้ขนส่ง จนกลาย เป็นข้อพิพาทระหว่างประเทศขึ้นเนื่องจากสร้างความเสียหายให้แก่ผู้ส่งสินค้าหรือผู้รับสินค้า และเมื่อพิจารณาการบังคับใช้กฎหมายที่เกี่ยวข้องในเรื่องความรับผิดของผู้ขนส่งสินค้าทางรถไฟในแต่ละประเทศที่รถไฟผ่านพบว่ามีความต่างกัน ไม่ว่าจะเป็นการกำหนดกฎเกณฑ์ความรับผิดของผู้ขนส่งสินค้าที่ต่างกัน การชดใช้ค่าเสียหายในอัตราที่แตกต่างกัน การกำหนดวิธีการระงับข้อพิพาทที่แตกต่างกัน รวมถึงอายุความในการฟ้องร้องเกี่ยวกับข้อพิพาทที่เกิดขึ้น ดังนั้น การที่กฎหมายแต่ละประเทศมีตัวบทกฎหมายและการบังคับใช้ที่แตกต่างกันทำให้การเลือกใช้กฎหมายเพื่อระงับคดีข้อพิพาทที่เกิดขึ้นของผู้ขนส่งสินค้า ผู้ส่งสินค้า หรือผู้รับสินค้าเกิดความขัดแย้งกันเพราะต่างฝ่ายต่างต้องการยกกฎหมายที่ทำให้ฝ่ายตนเสียหายน้อยที่สุด ปัญหาที่เกิดขึ้นสร้างความยุ่งยากในการระงับคดีข้อพิพาท จึงเห็นควรว่าการกำหนดกฎเกณฑ์ความตกลงระดับภูมิภาคที่กำหนดหลักเกณฑ์เกี่ยวกับความรับผิดของผู้ขนส่งสินค้าทางรถไฟระหว่างประเทศซึ่งทุกประเทศที่เส้นทางรถไฟสายสิงคโปร์-คุนหมิงผ่านมีความเห็นชอบร่วมกัน ให้กลายเป็นกฎหมายที่จะสามารถสร้างมาตรฐานกลางในเรื่องความรับผิดของผู้ขนส่งสินค้าทางรถไฟระหว่างประเทศและสามารถบังคับใช้ให้มีลักษณะเป็นอันหนึ่งอันเดียวกัน เพื่อเป็นกฎเกณฑ์ที่มีความเป็นกลางแก่ทุกฝ่ายไม่ว่าจะเป็นผู้ขนส่งสินค้า ผู้ส่งสินค้า หรือ ผู้รับสินค้า จึงขอเสนอให้มีการกำหนดความตกลงทางกฎหมายร่วมกัน โดยศึกษากฎเกณฑ์ของอนุสัญญา C.O.T.I.F 1999 ในส่วนของ ภาคผนวก B กฎเกณฑ์การรับขนสินค้าทางรถไฟและพิธีการแก้ไข CIM ตามอนุสัญญา C.O.T.I.F 1980 แก้ไขโดยพิธีสาร Vilnius 1999, กฎหมายเกี่ยวกับการกำกับดูแลการขนส่งสินค้าทางรถไฟประเทศต้นทางได้แก่ประเทศจีน, กฎหมายเกี่ยวกับการกำกับดูแลการขนส่งสินค้าทางรถไฟประเทศทางผ่านหรือประเทศศูนย์กลางทางรถไฟอันได้แก่ประเทศไทย และกฎหมายเกี่ยวกับการกำกับดูแลการขนส่งสินค้าทางรถไฟประเทศปลายทางได้แก่ประเทศสิงคโปร์ มาศึกษาเปรียบเทียบและวิเคราะห์ความแตกต่างระหว่างกฎหมายทั้งสี่ฉบับ
Since last opening the ASEAN Economic Community (AEC), member states have been accelerating infrastructure development in all aspects of their countries, whether their communication, energy resources, public utilities, or the transportation infrastructure responded to connecting members together. A project of the developed transportation system which Thailand has given extremely importance and performed consistently is a railway project, Singapore – Kunming Rail Link Project which is in the ASEAN master plan link. The project is one of the main rail transport system. The involved countries on the Asian continent feature importance on the project because if Singapore – Kunming Railway was completed, transportation by rail line would create value and rapidly expanding economy. As a result, the demand for international freight transport would be increased. Railway Singapore - Kunming will be an important transportation route for shipping. The freight train can transport cargo volume and weight. Freight can be transferred remotely and set the time in and out of the station from its origin to the destination station, and safety products that are not damaged during transport than road freight. Including the cost of freight trains with lower-priced goods transport, water, air and road freight trains meet the needs of owners and buyers have increased. In case of Transporting goods from the country of origin of the exported goods, as well as transporting goods by rail in the rail line through the country of the imported goods, If the freight rail line, which is required by many countries has caused disputes among the shipping companies, the freight shippers, or consignees in the event that the product is damaged, lost delivery over a specific period or force majeure or due to the fault of the carrier until a dispute between the countries due to damage to the shippers or consignees, considering the applicable laws on the liability of rail freight through trains in each country will be different, whether defining rules responsibility of the cargo as well as compensating rates vary and determining how to resolve the dispute different, and including age-related claims in the dispute occurred. Thus, the different laws and enforcement varies of each country make the choice of laws for the settlement of disputes arising in the freight shipper or consignee conflicted because neither side wants the law allowing parties to raise their minimum damage. The occurred problems create difficulties in the settlement of disputes. It is agreed to stipulate the regional agreement that sets rules on the liability of rail freight among the countries through Singapore – Kunming railway, in order to become laws which can create federal standards regarding the liability of the rail freight and international force to look unified and to be neutral to all parties, whether it is a cargo shipper or consignee proposed to determine the legal agreement together by studying the rules of the Convention C.O.T.I.F 1999 in Appendix B of the rules of carriage of goods by rail and formalities CIM fix C.O.T.I.F 1980 modified by the Protocol of the Vilnius 1999, legislation governing the transport of goods by rail, including China, the country of origin, the laws on supervision of rail freight through the country or countries in Central Railway, including Thailand, and legislation governing the transport of goods by rail destinations, including Singapore, to study compares and analyzes the differences between the four editions of the law.
Description: การค้นคว้าอิสระ (น.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2558
Advisor(s): อัมภารัชฏ์ วิเศษสมิต
อดิศร พิพัฒน์วรพงศ์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2139
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rapeeporn_kiat.pdf3.91 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback