DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2108

Title: การศึกษาปัจจัยส่วนบุคคลและปัจจัยด้านคุณภาพการให้บริการของเจ้าหน้าที่กรมสรรพากรและ ปัจจัยด้านคุณภาพของระบบยื่นแบบที่มีต่อการยอมรับการยื่นแบบและชำระภาษีเงินได้ ผ่านอินเทอร์เน็ตของผู้ที่อาศัยอยู่ในกรุงเทพมหานคร เขตพญาไท
Other Titles: A study of personal factors, and factors of service quality of the revenue department staff and quality of the electronic filing system affecting the acceptance of filing and paying personal income tax online among Bangkok residents in Phayathai district
Authors: วิภาวรรณ กลิ่นหอม
Keywords: คุณภาพการให้บริการ
คุณภาพระบบยื่นแบบ
ผู้ยื่นแบบ
การยอมรับการยื่นแบบและชำระภาษีเงินได้ผ่านอินเทอร์เน็ต
Issue Date: 2559
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยส่วนบุคคลและปัจจัยด้านคุณภาพการให้บริการของเจ้าหน้าที่กรมสรรพากรและปัจจัยด้านคุณภาพของระบบยื่นแบบที่มีต่อการยอมรับการยื่นแบบและชำระภาษีเงินได้ผ่านอินเทอร์เน็ตของผู้ที่อาศัยอยู่ในกรุงเทพมหานคร เขตพญาไท โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล และทำการทดสอบความตรงของเนื้อหาและความน่าเชื่อถือด้วยวิธีของครอนบาร์คกับกลุ่มตัวอย่าง 2 กลุ่ม คือ 1) ผู้ยื่นแบบฯผ่านระบบอินเทอร์เน็ต 2) ผู้ยื่นแบบฯผ่านกรมสรรพากร จำนวน 400 ตัวอย่าง วิธีการทางสถิติแบ่งเป็น 2 ประเภท คือ สถิติเชิงพรรณนาและสถิติเชิงอนุมาน ได้แก่ สถิติทดสอบจะใช้การวิเคราะห์แบบ Independent Samples t-testsและ One-way ANOVA กรณีที่พบความแตกต่างอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติจะทำการทดสอบความแตกต่างเป็นรายคู่ที่ระดับนัยสำคัญ 0.05 โดยจะใช้สูตรตามวิธี Least Significant Difference (LSD) และสถิติหาความสัมพันธ์ระหว่างตัวแปรด้วยวิธีวิเคราะห์การถดถอยแบบพหุคูณ ผลการวิจัยพบว่า ปัจจัยส่วนบุคคลในเรื่อง เพศ ระดับการศึกษา ที่แตกต่างกันมีการยอมรับการยื่นแบบและชำระภาษีเงินได้ผ่านอินเทอร์เน็ตไม่แตกต่างกัน ส่วน อายุ อาชีพ และรายได้เฉลี่ยต่อเดือน ที่แตกต่างกัน มียอมรับการยื่นแบบและชำระภาษีเงินได้ผ่านอินเทอร์เน็ตแตกต่างกัน ปัจจัยด้านคุณภาพการให้บริการของเจ้าหน้าที่กรมสรรพากร พบว่า ด้านความเอาใจใส่และด้านการตอบสนองเป็นปัจจัยที่มีผลต่อการยอมรับการยื่นแบบและชำระภาษีเงินได้ผ่านอินเทอร์เน็ต ส่วนปัจจัยด้านคุณภาพของระบบยื่นแบบฯผลการวิจัยพบว่า ด้านคุณภาพของระบบในการสมัครและยื่นแบบฯ ด้านคุณภาพของระบบการชำระและขอคืนภาษีผ่านอินเทอร์เน็ตและด้านคุณภาพของเว็บไซต์มีผลต่อการยอมรับการยื่นแบบและชำระภาษีเงินได้ผ่านอินเทอร์เน็ตอย่างมีระดับนัยสำคัญ 0.05
The objective of this research was to study personal factors, and factors of service quality of the Revenue Department staff and quality of the electronic filing system affecting the acceptance of filing and paying personal income tax online among Bangkok residents in Phayathai District. Questionnaires were used as the data collection tool. They were checked for the content validity and reliability using the Cronbach’s Alpha test, and distributed to two sample groups of 400 including people who filed their taxes online, and those who filed their taxes at the Revenue Department. The statistical data analysis was conducted using the descriptive statistics and the inferential statistics including the Independent Samples t-test, One-way ANOVA (The Least Significant Difference was used when the difference of two means was significant at the statistical significance of 0.05), and the Multiple Regression Analysis. The results from the study showed that different personal factors of gender and academic degree had no different effect on their acceptance of filing and paying their personal income taxes online, while different personal factors of age, occupation, and average monthly income had a different influence on their acceptance of filing and paying their personal income taxes online. In terms of service quality of the Revenue Department staff, it was found that the factors of empathy and responsiveness had an impact on the acceptance of filing and paying tax online. In addition, in view of the electronic filing system, the qualities of the applying and filing system, the payment and tax refund system, and the website had an influence on the respondents’ acceptance of filing and paying their personal income taxes online, with a statistical significance of 0.05.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2558
Advisor(s): สุทธินันทน์ พรหมสุวรรณ
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2108
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
wiphawan.klin.pdf1.45 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback