DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1816

Title: ความพึงพอใจของนักท่องเที่ยวชาวไทยที่มีต่อโรงแรมขนาด 3 ดาว ในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: The satisfaction of tourists from Thailand on 3–star hotels in Bangkok
Authors: ชัยวัฒน์ ชัยสิริพร
Keywords: ความพึงพอใจ
นักท่องเที่ยวชาวไทย
โรงแรมขนาด 3 ดาว
Issue Date: 2558
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: วิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาลักษณะทางประชากรศาสตร์ที่ส่งผลต่อความพึงพอใจ ที่มีต่อโรงแรมขนาดกลางระดับ 3 ดาว ในเขตกรุงเทพมหานคร และศึกษาเกี่ยวกับความพึงพอใจของลูกค้าชาวไทยที่มีต่อโรงแรม 3 ดาว ในเขตกรุงเทพมหานคร การศึกษาในครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงปริมาณ โดยการแจกแบบสอบถามแบบสุ่มแก่ลูกค้า และผู้วิจัยจะแจกแบบสอบถามทั้งหมด 300 ชุด เฉพาะในเขตลาดพร้าวและรัชดา และในการวิจัยครั้งนี้ผู้วิจัยได้ใช้ t–test และ One Way ANOVA ในการวิเคราะห์ข้อมูล และผลการวิจัยพบว่า จากการศึกษาข้อมูลทั่วไปของผู้ตอบแบบสอบถามพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง จำนวน 154 คน คิดเป็นร้อยละ 51.3 และเพศชายและหญิงอายุ 41–50 ปี จำนวน 114 คน คิดเป็นร้อยละ 38.0 มีรายได้ต่อเดือน 45,001–60,000 บาท จำนวน 133 คน คิดเป็นร้อยละ 44.3 มีสถานภาพสมรส จำนวน 168 คน คิดเป็นร้อยละ 56.0 และมีระดับการศึกษาสูงสุด สูงกว่า ปริญญาตรี จำนวน 164 คน คิดเป็นร้อยละ 54.7 เมื่อศึกษาพฤติกรรมเกี่ยวกับการใช้บริการโรงแรมระดับ 3 ดาว พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่มีจำนวนเข้าพัก 1–3 ครั้ง/ ปี จำนวน 168 คน คิดเป็นร้อยละ 56.0 มีจุดประสงค์เข้าพักเพื่อติดต่องาน/ ธุรกิจ จำนวน 164 คน คิดเป็นร้อยละ 54.7 มีผู้ร่วมเข้าพักคือ เพื่อนร่วมงาน จำนวน 127 คน คิดเป็นร้อยละ 42.3 มีงบประมาณ 1,501–2,000 บาท จำนวน 102 คน คิดเป็นร้อยละ 34.0 มีเหตุผลในการเลือกโรงแรมคือ ความสวยงาม จำนวน 165 คน คิดเป็นร้อยละ 19.0 และ คิดกลับไปใช้บริการ จำนวน 218 คน คิดเป็นร้อยละ 72.7 เพราะชอบที่บริการประทับใจ เมื่อศึกษาความต้องการในด้านต่าง ๆ ในโรงแรมระดับ 3 ดาว พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถาม มีความต้องการในด้านต่าง ๆ ในโรงแรมระดับ 3 ดาว โดยรวมอยู่ในระดับมากที่สุด มีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.31 เมื่อจำแนกเป็นรายข้อแล้วพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามต้องการบริการซักรีด/ ซักแห้ง อยู่ในระดับ มากที่สุด มีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.54 รองลงมา ที่จอดรถอยู่ในระดับมากที่สุด มีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.53 และ ห้องฟิตเนสอยู่ในระดับมากที่สุด มีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.52 ดังนั้นจึงสรุปได้ว่า ความพึงพอใจในการใช้บริการโรงแรมระดับ 3 ดาว ในเขตกรุงเทพมหานครนั้นมีความสัมพันธ์กับความสวยงามของโรงแรม, มีที่จอดรถเพียงพอ, มีการให้บริการที่ประทับใจ, มีบริการซักรีด/ ซักแห้ง และมีฟิตเนส
This research aims to study the demographic characteristics that affects satisfaction with medium–sized 3–star hotels in Bangkok as well as to study the satisfaction that Thai customers have for 3–star hotels in Bangkok. The study is a quantitative research using the survey that were randomly distributed to customers. Total 300 questionnaires were handed in the districts of Ladprao and Ratchada. In this study, the researchers used a t–test and One–way ANOVA for data analysis and the findings are as follows. The study of general information of respondents showed that the majority of the respondents were female, 154 people, representing 51.3 per cent. Those who male and famale were 41–50 years old accounted for 114 in number, or 38.0 per cent. A monthly income of 45,001–60,000 Baht accounted for 133 in number, or 44.3 percent. Marital status of married accounted for 168 in number, or 56.0 per cent. The highest education of higher than Bachelor's degree accounted for 164 in number, or 54.7 per cent. The study of respondents' behavior in staying at 3–star hotels found that the majority of the respondents, 168 people or 56.0 per cent, indicated that the number of visits were 1–3 times/year. 164 respondents or 54.7 per cent stated that the purpose of the stay was for job/business purposes. Those who had their colleagues as co–guests accounted for 127 people, representing 42.3 per cent. 102 people, or 34.0 per cent, had a budget of 1,501–2,000 Baht. The most common reason for choosing to stay at any hotel was the beauty look of the hotel, accounted for 165 people or 19.0 per cent. And 218 respondents admitted that they would consider revisiting the hotel, representing 72.7 per cent, due to impressive services. When studying with emphasis on customers' needs from 3–star hotels, the results showed that, in total, the respondents had requirements in various areas from 3–star hotels in the highest level, with the average of 4.31 in score. When classifying customers' needs in details, it was found that the respondents wanted laundry service in the highest level, with the average of 4.54 points. Next, the parking area is needed in the highest level with the average of 4.53 and the fitness facility is also needed in the highest level with the average score of 4.52. Therefore, it can be concluded that the satisfaction of staying at 3–star hotels in Bangkok is associated with the beauty of the hotel, adequate parking area, impressive service, laundry service, and fitness facility.
Description: การคนควาอิสระ (ศศ.ม.)--สาขาวิชาการจัดการอุตสาหกรรมการบริการและการทองเที่ยว บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2557
Advisor(s): ภูเกริก บัวสอน
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1816
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
chaiwat.chai.pdf2.67 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback