DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1761

Title: อิทธิพลของการบอกต่อและปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่ส่งผลต่อความพึงพอใจในการเลือกซื้อกล้องดิจิตอลผ่าน Social Network ในกรุงเทพมหานคร
Other Titles: The influence of e-word of mouth and marketing mix affecting the satisfaction of buying a digital camera via social network in Bangkok
Authors: ธนพล ทิพย์ชโยดม
Keywords: Socail Network
การบอกต่อ
ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด
ความพึงพอใจ
กล้องดิจิตอล
Issue Date: 2558
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยเชิงสำรวจนี้มีจุดประสงค์เพื่อศึกษาอิทธิพลของการบอกต่อบนอินเทอร์เน็ตและปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่ส่งผลต่อความพึงพอใจในการเลือกซื้อ กล้องดิจิตอล ผ่าน Social Network ในกรุงเทพมหานคร โดยใช้แบบสอบถามปลายปิดจำนวน 400 ชุด แบ่งการเก็บแบบ สอบถามออกเป็น 2 กลุ่มคือ กลุ่มตัวอย่างบริเวณพระราม9 จำนวน 200 คน และกลุ่มตัวอย่างจากอินเทอร์เน็ต 200 คน ในการเก็บข้อมูลจากกลุ่มผู้บริโภคที่ใช้กล้องดิจิตอลรวมถึงเคยซื้อสินค้าออนไลน์ในเขตกรุงเทพมหานคร วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ การแจกแจงความถี่ ร้อยละ ค่าคะแนนเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบสมมติฐานความแตกต่างระหว่างประชากร 2 กลุ่มที่เป็นอิสระต่อกัน และสถิติเชิงอนุมานที่ใช้ทดสอบสมมติฐาน ได้แก่ การวิเคราะห์การถดถอยเชิงพหุ ผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุ 20-25 ปี จบการศึกษาระดับปริญญาตรีหรือเทียบเท่า มีอาชีพเป็นพนักงานบริษัทเอกชน มีสถานภาพโสด รายได้เฉลี่ยต่อเดือน 15,001 – 25,000 บาท ทุกคนมีกล้อง ส่วนใหญ่ใช้กล้องดิจิตอลยี่ห้อ Canon ใช้กล้องประเภท DSLR อยากเปลี่ยนมาใช้หรือกำลังจะตัดสินใจซื้อกล้องดิจิตอลยี่ห้อ Canon อยากใช้กล้องประเภท DSLR ใช้กล้องดิจิตอลเพื่อเก็บภาพความทรงจำ/ความประทับใจ ค้นหาแหล่งข้อมูลก่อนการเลือกซื้อผ่านอินเทอร์เน็ต ตัดสินใจซื้อด้วยตัวเอง ราคาของกล้องดิจิตอลที่คิดว่ามีความเหมาะสมคือจำนวน 15,001 – 20,000 บาท ซื้อกล้องดิจิตอลผ่านศูนย์/ตัวแทนจำหน่าย เช่น Bigcamera และเหตุผลที่ใช้ในการพิจารณาเลือกสถานที่จัดจำหน่ายคือ ความน่าเชื่อถือของร้านค้า ผลการทดสอบสมมติฐานพบว่า อิทธิพลของการบอกต่อและปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่ส่งผลต่อความพึงพอใจในการเลือกซื้อ กล้องดิจิตอล ผ่าน Social Network ในกรุงเทพมหานคร อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ได้แก่ การบอกต่อปัจจัยการบอกต่อด้านการประเมินข้อมูล ด้านผลิตภัณฑ์ ปัจจัยส่วนประสมการตลาดด้านสินค้าหรือบริการ ด้านสถานที่จัดจำหน่าย ในขณะที่อิทธิพลของการบอกต่อที่ไม่ส่งผลต่อความพึงพอใจในการเลือกซื้อ กล้องดิจิตอล ผ่าน Social Network ในกรุงเทพมหานคร ได้แก่ การบอกต่อด้านแหล่งข้อมูล ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดด้านราคา และด้านการส่งเสริมการตลาด
This research is intended to study the influence of E-word of mouth and marketing mix affecting the satisfaction of buying a digital camera via Social Network in Bangkok. The questionnaire were used to collect data from 400, The sampla consisted divided two groups: the sample questionnaire at Rama 9 of 200 people and a sample of 200 internet users, Respondents who use cameras and use online shopping in Bangkok. Data were analyzed using descriptive statistics which include the frequency, Percentage, average scores. The Independent Sample T-test was used to test the different two independent groups. The standard deviation and inferential statistics, Including hypothesis testing using multiple regression analysis. The results show that respondents in this study were mainly female. Were aged 20-25 years, Completed a Bachelor's degree or equivalent. A career as a private company employee, Single, Income per month is 15,001-25,000 baht, Everyone has a camera. Most digital cameras use Canon DSLR type, Want to buy or replace digital camera brands like Canon DSLR type, Most digital cameras use to store the memory image/impression, Before buying find resources through the internet, Decide to buy by themself, The price of a digital camera that has the appropriate 15,001-20,000 baht, Buy a digital camera through the center/dealer as Bigcamera and reason to consider the supplier is the credibility of merchants. The hypothesis testing found the influence of E-word of mouth and marketing mix affecting the satisfaction of buying a digital camera via Social Network, Statistically significant at 0.05 level were told a factor in evaluation the information. A factor Products to market products or services. The Distribution while the influence of E-word of mouth that does not affect the satisfaction of buying a digital camera via Social Network is E-word of mouth: source, Factors of marketing mix strategies, Marketing and promotion.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2557
Advisor(s): สุทธิภัทร อัศววิชัยโรจน์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1761
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
thanapol_thip.pdf2.1 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback