DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1760

Title: ทัศนคติความรู้ความเข้าใจ พฤติกรรม และ คุณลักษณะการใช้งานของเทคโนโลยี ที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจในการใช้เครื่องชำระค่าโทรศัพท์อัตโนมัติ ของประชาชนในกรุงเทพมหานครปี 2558
Other Titles: Attitude, knowledge, understanding, personality and the operation and use of technology have all had an influence in the decision of Bangkokians whether or not to use an automatic telephone payment kiosk in 2015
Authors: กรวินท์ กรประเสริฐวิทย์
Keywords: เครื่องชำระค่าโทรศัพท์อัตโนมัติ
การตัดสินใจในการใช้เครื่องชำระค่าโทรศัพท์อัตโนมัติ
Issue Date: 2558
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาฉบับนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ ศึกษาทัศนคติความรู้ความเข้าใจ พฤติกรรม และ คุณลักษณะการใช้งานของเทคโนโลยีที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจในการใช้เครื่องชำระค่าโทรศัพท์อัตโนมัติในเขตกรุงเทพมหานครปี 2558 ตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาคือ ผู้ที่เคยใช้เครื่องชำระค่าโทรศัพท์อัตโนมัติ (Purposive Sampling) ในกรุงเทพมหานคร โดยใช้วิธีการสุ่มตัวอย่างแบบเจาะจงมีจำนวน 400 ตัวอย่าง ซึ่งแบ่งตัวอย่างเป็น 3 กลุ่มจำแนกตาม บริเวณกรุงเทพมหานคร เขตพหลโยธิน เขตดินแดง และเขตพระราม9 เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษาคือแบบสอบถามที่มีค่าความเชื่อถือได้เท่ากับ 0.876 และมีการตรวจสอบความเที่ยงตรงของเนื้อหาจากผู้ทรงคุณวุฒิ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลเบื้องต้นคือ สถิติเชิงพรรณนาได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติเชิงอ้างอิง ที่ใช้ในการทดสอบสมมุติฐาน คือ การวิเคราะห์ถดถอยเชิงพหุ (Multiple Regression) ผลการศึกษาพบว่า กรอกแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศชายเป็นจำนวนทั้งหมด 220 คน มีช่วงอายุในช่วง 21-25 ปี มีสถานภาพโสด ประกอบอาชีพพนักงานบริษัท มีการศึกษาอยู่ในระดับชั้น ปริญญาตรี และมีรายได้เฉลี่ยอยู่ในช่วง 10,000 – 20,000 บาท ในส่วนของความถี่ในการใช้เครื่องชำระค่าโทรศัพท์อัตโนมัติจะอยู่ที่ 2-5 ครั้งต่อเดือน ช่วงเวลาที่ใช้บริการจะเป็นช่วง 12.00-18.00 น.(เที่ยง-เย็น) จำนวนเฉลี่ยในการใช้บริการแต่ละครั้งเป็นจำนวน 101-200 บาท และส่วนเหตุผลที่ตัดสินใจในการใช้บริการเครื่องชำระค่าโทรศัพท์อัตโนมัติ จะเป็นสะดวกสบายใช้งานง่าย จากการทดสอบสมมติฐานพบว่าได้แก่ ทัศนคติความรู้ความเข้าใจต่อการใช้เทคโนโลยี พฤติกรรมการใช้เทคโนโลยี คุณลักษณะการใช้งานของเทคโนโลยี และการตัดสินใจในการใช้เครื่องชำระค่าโทรศัพท์อัตโนมัติ ในเขตกรุงเทพมหานครอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 คำสำคัญ: ทัศนคติ, การตัดสินใจในการใช้เครื่องชำระค่าโทรศัพท์อัตโนมัติ, คุณลักษณะการใช้งานเทคโนโลยี, พฤติกรรมการใช้เทคโนโลยี
The Objective of this study Attitude, knowledge, understanding, personality and the operation and use of technology have all had an influence in the decision of Bangkokians whether or not to use an automatic telephone payment kiosk. The independent variables of study are Attitude, Knowledge, Understanding, and Personality. The dependent variable is the decision of Bangkokian whether or not to use an automatic telephone payment kiosk in 2015. The Samples used in this study come from Purposive Sampling of used an automatic telephone payment in Bangkok; 400 People. The Sample are divided into 3 groups according to area in Bangkok; Pahonyotin, Dindang, and Rama9 districts. The tools that are used in the study are questionnaire that the samples fill in by themselves. The reliability is 0.876 and the content passed validity test by the experts. Descriptive statistics are used to I.e. percentage, analyze the data, average, standard deviation, and inferential statistics that are used to analyze is multiple regression. The study shows that most of the respondent are single men at the age between 21-25 years old, working as employees at private companies, graduated with a bachelor’s degree, and having average income between 10,000 – 20,000 baht per month. Frequency of automatic telephone payment is 2-5 times/ month. Normal period of automatic telephone payment at 12.00-18.00(Midday – Evening). Average expenses spent to automatic telephone payment is 101-200 Bath/ month. The reason to automatic telephone payment are easy comfortably. In the hypothesis testing it is found that Attitude, knowledge, understanding, personality and the operation and use of technology have all had an influence in the decision of Bangkokians whether or not to use an automatic telephone payment kiosk in 2015, indicating statistical significant at .05 level. Keywords: Attitude, Operation and use of Technology, Understanding of Technology, Technology Abuse.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2557
Advisor(s): สุคนธ์ทิพย์ รัตนภูพันธ์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1760
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
korawin.korn.pdf3.21 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback