DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1686

Title: การสื่อสารบน Facebook Fanpage ของศิลปินเพลงอินดี้ ที่นำมาสู่ความนิยมในตัวตนศิลปินเพลงอินดี้ และผลงานเพลง
Other Titles: The communication on Facebook Fanpage of indie music artists and Its effects on the popularity of self-concept of indie music artists and songs
Authors: ณัฐธินี ชัยตรี
Keywords: การสื่อสาร
อินดี้
Facebook Fanpage
D.I.Y (Do It Yourself)
Issue Date: 2558
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาเรื่องการสื่อสารบน Facebook Fanpage ของศิลปินเพลงอินดี้ที่ส่งผลต่อความนิยมในตัวตนศิลปินเพลงอินดี้ และผลงานเพลง เป็นงานวิจัยเชิงคุณภาพ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษากระบวนการทำงานเพลงในรูปแบบ D.I.Y (Do It Yourself) และกระบวนการสื่อสาร การสร้างเนื้อหาสารบน Facebook Fanpage ของศิลปินอินดี้ วงสตูนดิโอ (Stoodio) โดยเก็บรวบรวมข้อมูลจากบทความ บทสัมภาษณ์จากนิตยสารและอินเทอร์เน็ต วิเคราะห์เนื้อหาสารบน Facebook Fanpage และทำการสัมภาษณ์เชิงเจาะลึกศิลปินเจ้าของวง ผลการศึกษาพบว่า วงสตูนดิโอเป็นศิลปินที่มีการสร้างสรรค์ผลงานด้วยตนเอง ซึ่งมีกระบวนการการทำงานเพลง และเผยแพร่ผลงานเพลงในรูปแบบของตนเอง ไม่มีการคำนึงถึงผลประโยชน์ทางการค้า โดมีการใช้ Facebook Fanpage เพื่อเป็นช่องทางการสื่อสารกับกลุ่มผู้ฟัง และผู้ที่ต้องการติดต่องานแสดง, ติดตามพฤติกรรมการตอบสนองของกลุ่มผู้ฟัง, ฝึกทักษะในการสร้างสรรค์ผลงาน, ลดค่าใช้จ่ายกระบวนการผลิต และเพื่อหลีกเลี่ยงการแสดงความคิดเห็นผ่านทาง Facebook ส่วนตัว สำหรับกระบวนการสื่อสารนั้นวงสตูนดิโอให้ความสำคัญกับกระบวนการทางความคิด มากกว่ากระบวนการนำเสนอ โดยสิ่งที่ปรากฏอยู่บน Facebook Fanpage มาจากตัวตน ความรู้สึกและความชอบที่แท้จริงของศิลปินอินดี้เจ้าของวงสตูนดิโอความสำเร็จของวงสตูนดิโอที่เกิดจากการใช้ Facebook Fanpage เป็นเพราะความน่าสนใจในเนื้อหาสารที่นำเสนอผ่านทาง Facebook Fanpage ที่มีมิติในการนำเสนอเนื้อหาสารที่มากกว่าบทเพลง มีกระบวนการทางความคิดที่สะท้อนผ่านเนื้อหาสารได้อย่างชัดเจน ทำให้ผู้ติดตามสามารถสร้างความคิดที่เกิดจากเนื้อหาสารที่วงสตูนดิโอนำเสนอได้อย่างไรขีดจำกัด
This qualitative research entitled “The Communication on Facebook Fanpage of indie Music Artists and Its Effects on the Popularity of Self-concept of Indie Music Artists and Songs” aims to examine the D.I.Y. (Do It Yourself) music production process, communication process, and content creation on Facebook Fanpage of the indie music artist named 'Stoondio'. The data was collected from features, interview columns on magazines and internet, contents on the facebook Fanpage as well as employing in-depth interview with the Stoondio music artist. The results of this study revealed that Stoondio is the indie music artist who creates its own products by itself. The artist has her own ways on music production process and song release with no commercial proposes. Stoondio utilizes Facebook Fanpage as a communication channel to its audiences and those who wish to contact for music events. Facebook Fanpage also serves as the medium for monitoring audiences’ feedback, practicing artist's creativity skills, reducing cost of production process and keeping away from commenting in the personal Facebook account. For the communication process, Stoondio emphasizes more on the thinking process than the presentation one. The posted content on Facebook Fanpage is created from the self, sentiment, and affection of the Stoondio’s indie artist. The achievement of Stoondio as a result of using Facebook Fanpage come from the content’s attractiveness in which it presents more dimensions than the song lyrics. Stoodio also clearly expresses its thinking process through the posted content on the facebook Fanpage, resulting in the creation of limitless thoughts of the Fanpage followers.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2558
Advisor(s): ภัทรภร สังขปรีชา
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1686
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
nattinee.chai.pdf4.92 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback