DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1637

Title: การคุ้มครองรูปทรงผลิตภัณฑ์ในระบบกฎหมายทรัพย์สินทางปัญญา กรณีศึกษา ผลิตภัณฑ์น้ำหอม
Other Titles: The protection of product shape within the thai intellectual property jurisprudence: The case for perfumes
Authors: ธนาภา ธนทรัพย์สิน
Keywords: การคุ้มครองรูปทรงผลิตภัณฑ์
ผลิตภัณฑ์น้ำหอม
กฎหมายทรัพย์สินทางปัญญา
Issue Date: 2558
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การค้นคว้าครั้งนี้มี 1) เพื่อศึกษาระบบการให้ความคุ้มครองรูปทรงผลิตภัณฑ์ในระบบกฎหมายทรัพย์สินทางปัญญา กรณีศึกษา ผลิตภัณฑ์น้ำหอม ตามแนวทางของระบบกฎหมายทรัพย์สินทางปัญญาของสหภาพยุโรป ข้อตกลงระหว่างประเทศ และอนุสัญญาต่าง ๆ 2) เพื่อศึกษาหลักเกณฑ์ การพิจารณาความแตกต่างหรือลักษณะบ่งเฉพาะของรูปทรงผลิตภัณฑ์ในระบบกฎหมายทรัพย์สินทางปัญญา กรณีศึกษา ผลิตภัณฑ์น้ำหอม และ 3) เพื่อศึกษาระเบียบกรมทรัพย์สินทางปัญญาเรื่องหลักเกณฑ์และวิธีการจดทะเบียนคุ้มครองรูปทรงผลิตภัณฑ์ในระบบกฎหมายทรัพย์สินทางปัญญา กรณีศึกษา ผลิตภัณฑ์น้ำหอม ว่าจะมีส่วนในการสนับสนุนให้มีการจดทะเบียนคุ้มครองรูปทรงผลิตภัณฑ์น้ำหอม เพิ่มขึ้นหรือลดลง ผลการวิจัย พบว่า การคุ้มครองรูปทรงผลิตภัณฑ์ด้านลิขสิทธิ์ พบว่า รูปทรงผลิตภัณฑ์น้ำหอมอันมีลักษณะเป็นภาพแบบร่าง 2 มิตินั้น อาจถือเป็นงานศิลปประยุกต์ เพราะหากแบบสำหรับขึ้นรูปทรงผลิตภัณฑ์น้ำหอมดังกล่าว มีวัตถุประสงค์หรือมีความหมายเพื่อใช้ประโยชน์แต่เพียงอย่างเดียว อันเป็นการแสดงรายละเอียดของผลิตภัณฑ์ทางสื่อ 2 มิติ ใช้เป็นแบบในการผสมวัสดุต่าง ๆ ตลอดจนการประกอบชิ้นส่วนต่าง ๆ เพื่อประโยชน์ในกระบวนการผลิตทางด้านอุตสาหกรรม แม้ว่าจะเป็นแบบรูปทรงผลิตภัณฑ์น้ำหอมที่แปลกใหม่ ดึงดูดสายตา แต่หากพิจารณาแล้วมีลักษณะเพื่อการใช้งานเท่านั้น ไม่อาจถือได้ว่าเป็นงานศิลปประยุกต์ตามกฎหมายลิขสิทธิ์ ส่วนรูปทรงเป็น 3 มิตินั้น ซึ่งปรากฏการลอกเลียนแบบกันอย่างมากนั้น โดยเฉพาะผลิตภัณฑ์น้ำหอมที่เป็นแบรนด์ของต่างประเทศที่มีราคาแพง (Hi-End) ซึ่งผู้ออกแบบรูปทรงผลิตภัณฑ์น้ำหอมนั้น สามารถขอรับสิทธิบัตรการออกแบบผลิตภัณฑ์ได้ ในส่วนที่เป็นรูปร่างรูปทรงของผลิตภัณฑ์น้ำหอม ลวดลายบนบรรจุภัณฑ์ของน้ำหอม สีของบรรจุภัณฑ์ของน้ำหอม อันมีวัตถุประสงค์เพื่อทำให้เกิดความสวยงามในรูปทรงหรือรูปร่างลักษณะภายนอก องค์ประกอบของลวดลายหรือสีตามหลักเกณฑ์ของกฎหมายสิทธิบัตร การคุ้มครองรูปทรงผลิตภัณฑ์ด้านสิทธิบัตร พบว่า การออกแบบรูปทรงผลิตภัณฑ์น้ำหอมนั้น เมื่อนำรูปแบบรวมกันของผลิตภัณฑ์ใหม่ หรือการนำมาประกอบเข้าด้วยกันซึ่ง สี รูปทรง หรือรูปแบบของผลิตภัณฑ์ใหม่ ซึ่งก่อให้เกิดความรู้สึกทางด้านความงามหรือสุนทรียภาพ (Aesthetic Feeling) และมีความเหมาะสมต่อการใช้ประโยชน์ทางด้านอุตสาหกรรม ย่อมสามารถยื่นจดทะเบียนต่อสำนักงานทรัพย์สินทางปัญญาของไทยได้ การคุ้มครองรูปทรงผลิตภัณฑ์ด้านเครื่องหมายการค้า พบว่า สามารถขอรับการจดทะเบียนเครื่องหมายการค้าได้ แม้ว่าขวดน้ำหอมนั้นจะมีการออกแบบเพื่อสร้างความดึงดูดหรือสร้างความแปลกใหม่ แต่นั่นก็เป็นสิ่งที่สามัญและใช้กันทั่วไปสำหรับการค้าขายสินค้าบางอย่างหรือบางจำพวก ดังนั้นแม้ว่ากฎหมายของประเทศต่าง ๆ ไม่ว่าจะเป็นอังกฤษ สหรัฐอเมริกา และญี่ปุ่น จะไม่ได้กล่าวถึงลักษณะของการบังคับใช้กับเครื่องหมายการค้าที่เป็นรูปทรงด้วย
This research 1) To study the system of protection of product shapes in intellectual property law, case studies Perfume. According to the legal system of intellectual property in the EU. International agreements and various conventions 2) To study the rules considered different or distinctive shape of the product in the legal system, intellectual property cases fragrances. 3) The regulation of intellectual property rules and procedures for registration of the shape of the product in the legal system, intellectual property cases fragrances. That will contribute to support the registration of shapes Perfume. Increased or decreased. The results showed that Protection of copyright-shaped products that shape the nature of the perfume lines of a two-dimensional drawings that could be considered a work of applied art. If for forming shapes such fragrances. Intended or meant to benefit only. As the details of the two-dimensional media, using a mix of different materials, as well as composite parts for use in industrial processes. Although it is exotic fragrances, shapes visually appealing, but if you are determined to use. May not be considered as a work of applied art under copyright law. The three-dimensional shape, which appears to be widely imitated. The fragrance products are brand abroad is expensive (Hi-End) where the design of the products, perfume. You can obtain a design patent products. In a shape of a perfume. Markings on the packaging of perfumes the color of the packaging of perfumes it aims to contribute to the beauty of the shape or appearance. Composition of lines or colors, according to the rules of patent law. Protection of proprietary products shape the design of the products, perfume. When combined form of new products. Or bringing together the color, shape, or form of new products. Which contributes to the feeling of the beauty or aesthetics (Aesthetic Feeling) and are suitable for the use in the industry. It can be filed to the Office of Intellectual Property of Thailand. Trademark protection product shapes that can get registered trademark. Although perfume bottles that are designed to create or attract new phenomenon. But that was something ordinary and commonly used for the trade of certain goods or some such. So even if the laws of any country, be it UK, US and Japan will not describe the nature of the enforcement of the trademark shapes with.
Description: การค้นคว้าอิสระ (น.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2557
Advisor(s): ปวริศร เลิศธรรมเทวี
ตุล เมฆยงค์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1637
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
tanapa_tana.pdf2.3 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback