DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1598

Title: แผนธุรกิจเพื่อสร้างธุรกิจใหม่: ร้านอาหาร Relax Station @ Bansong
Other Titles: Business plan for building a new business: relax station @ bansong
Authors: ชุตินันท์ ตันติวิกรม
Keywords: ร้านอาหาร
ธุรกิจ
ลูกค้า
Issue Date: 2558
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การจัดทำแผนธุรกิจฉบับนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อสร้างธุรกิจใหม่และศึกษาความเป็นไปได้ของร้านอาหาร Relax Station @ Bansong ซึ่งเป็นธุรกิจประเภทบริการร้านอาหารเป็นร้านที่เปิดให้บริการเน้น จำหน่ายอาหาร เครื่องดื่ม รวมถึงบริการ Internet Free WiFi ธุรกิจร้านอาหารจะเน้นการบริการเป็นกันเอง ใช้วัตถุดิบที่มีคุณภาพสูง มีทั้งอาหารไทยและนานาชาติ โดยภายในร้านจะมีการตกแต่งแยกแบ่งเป็น 2 ส่วน อย่างชัดเจน คือ ส่วนที่เป็น Out door และ ส่วนที่เป็น In door แผนธุรกิจได้จัดทำขึ้นสำหรับธุรกิจประเภทจำหน่ายอาหารเป็นการดำเนินธุรกิจใหม่ เทคนิคและวิธีการในการจัดทำแผน คือ การวิเคราะห์ปัจจัยแวดล้อมทางธุรกิจ การวิเคราะห์การแข่งขัน และการสำรวจโดยใช้แบบสอบถามเรื่อง ปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจของประชาชนในการเลือกใช้บริการร้านอาหารในจังหวัดสุราษฎร์ธานี โดยเก็บรวบรวมข้อมูลจากตัวอย่างซึ่งเป็นกลุ่มผู้บริโภคในจังหวัด สุราษฎร์ธานี นักท่องเที่ยว พนักงานออฟฟิศบริเวณใกล้เคียง ประชาชนทั่วไป จำนวน 400 คน โดยใช้วิธีการสุ่มตัวอย่างจากคนในจังหวัดสุราษฎร์ธานี สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลเบื้องต้นได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ยและส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิงประกอบอาชีพพนักงานบริษัทเอกชนและลูกจ้างมีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 5,001 - 10,000 บาท ผู้บริโภคมีความสนใจที่จะใช้บริการร้านอาหารเป็นอาหารพื้นบ้าน(ปักษ์ใต้) โดยส่วนใหญ่จะเข้ามารับประทานอาหารกับเพื่อนๆซึ่งจะบริโภคโดยเฉลี่ย 500 - 1,000 บาท/ครั้ง ปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการร้านอาหารมากที่สุด คือ มีอาหารให้เลือกหลากหลาย รองลงมาในส่วนของรสชาติอาหารและในด้านของราคารวมไปถึงคุณภาพของอาหารตามลำดับ และยังพบว่าทำเลที่ตั้งของร้านอาหารที่สะดวกในการเดินทางก็ถือเป็นปัจจัยสำคัญอย่างหนึ่งในการประกอบธุรกิจร้านอาหาร ผลการวิเคราะห์จากปัจจัยแวดล้อมภายใน พบว่า ธุรกิจร้านอาหาร Relax Station @ Bansong เป็นธุรกิจเปิดใหม่ มีโครงสร้างบริษัทไม่ซับซ้อน ผู้บริหารสามารถตัดสินใจได้รวดเร็ว มีอาหารหลากหลาย ปัจจัยด้านต้นทุนวัตถุดิบส่วนใหญ่ซื้อจากผู้ผลิตโดยตรงและผลการวิเคราะห์จากปัจจัยแวดล้อมภายนอก พบว่า ปัจจัยทางด้านลูกค้าส่วนใหญ่นิยมรับประทานอาหารนอกบ้านเปลี่ยนบรรยากาศและต้องการความสะดวกสบายเป็นสำคัญ สภาพการแข่งขันของธุรกิจนี้จะมีคู่แข่งหลักที่อยู่ในกลุ่มของร้านอาหารครบวงจร ซึ่งร้านอาหาร Relax Station @ Bansong มีบริการที่ครบวงจรพร้อมทั้งบริการ Drive Thru และบริการเสริม Internet Free WiFi ในจังหวัดสุราษฎร์ธานีมีคู่แข่งน้อยรายที่มีการนำนวัตกรรม เทคโนโลยีระบบสารสนเทศและเครื่องมือที่ทันสมัยมาใช้ภายในร้านเพื่ออำนวยสะดวกให้กับลูกค้าซึ่งเป็นสิ่งที่สร้างข้อได้เปรียบที่เหนือกว่าคู่แข่งขัน โดยกิจการใช้เงินลงทุนจำนวน 4 ล้านบาท คาดว่าจะได้ผลตอบแทน IRR = 94% มูลค่าของเงินสุทธิ NPV = 14,387,194 บาท โดยใช้ระยะเวลาคืนทุน 1 ปี 4 เดือนกับ 18 วัน กลยุทธ์ที่สำคัญในการทำธุรกิจกลยุทธ์ระดับองค์กรของร้านอาหาร Relax Station @ Bansong ใช้ Growth Strategies เป็นการขยายกิจการให้มีขนาดใหญ่ขึ้น โดยต่อยอดจากธุรกิจปั๊มน้ำมันที่มีอยู่เดิมขยายให้ครบวงจรโดยมีร้านอาหารเพิ่มเข้ามา สร้างความหลากหลายและมีมาตรฐานให้กับผู้บริโภครวมทั้งเพิ่มจำนวนลูกค้าและนักท่องเที่ยวให้เพิ่มมากขึ้น
The preparation of this business plan aimed at building a new business and studying the feasibility of Relax Station @ Bansong Restaurant, a restaurant business focusing on selling food and drinks with free WiFi provided. The restaurant business emphasizes on providing service in a friendly atmosphere and using quality materials. It serves both Thai and international food. In the restaurant, there are two zones separately decorated; outdoor zone and indoor zone. The business plan was prepared for a startup business selling food. Techniques and methods used in the preparation are analysis of business environment, analysis of competition and a survey of factors having an impact on decision making of people in choosing restaurants in Suratthani province. The survey was made of 400 consumers in Suratthani province, tourists, office employees in nearby areas, and general people, using the people live in Suratthani. Statistical data used for initial analysis are percentages, averages and standard deviation. The result showed that most of the surveyed objects are female office workers in private companies and employees having average monthly income of 5,001 – 10,000 Baht. Consumers are interested in local food (Pak Tai – Southern traditional food). Most of the consumers come have a meal with friends and spend 500 – 1,000 Baht on average per meal. Factor that impacts the decision making the most is variety of food, followed by taste, price and quality, respectively. In addition, location of restaurant that is convenient to travel to is another important factor in operating a restaurant business. From the analysis of internal environmental factors, it is found that Relax Station @ Bansong is a new restaurant business which has uncomplicated company structure and its executives can make decisions instantly. In addition, the restaurant provides variety of food and most of its raw materials are purchased directly from producers. For the analysis of external environmental factors, it is found that most consumers like to eat out to change the ambience and they give precedence to comfort. In this kind of environment, major competitors are those full-service restaurants. As for Relax Station @ Bansong, it has full course service including Drive-Thru and free WiFi internet. In Suratthani province, there are only a few competitors integrating innovative information system and other modern devices to facilitate customers, which makes the restaurant more competitive comparing to others. The business uses investment capital of 4 million Baht and expects IRR of 94% with NPV of 14,387,194 Baht. The payback period is 1 year 4 months and 18 days. Main organizational strategies used by Relax Station @ Bansong restaurant to expand its business are Growth strategies. It does that by starting the restaurant as a complementary to build on the existing gas station business. This additional variety and standard helps increase number of customers and visitors.
Description: การค้นคว้าอิสระ(บธ.ม.)--สาขาวิชาวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ,2556
Advisor(s): กฤติกา ลิ้มลาวัลย์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1598
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
chutinan_tant.pdf5.33 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback