DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1557

Title: ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการเลือกซื้อรถยนต์นั่งประเภทหรูหรา (Luxury Car) ของประชากรในจังหวัด สมุทรปราการ
Other Titles: Factors influencing the selection of purchasing luxury cars of people in Samutprakan province
Authors: ธนชัย เฉลิมชัย
Keywords: รถยนต์นั่ง
รถยนต์นั่งประเภทหรูหรา (Luxury Car)
รูปแบบการดำรงชีวิต
บุคลิกภาพ
การรับรู้และการตัดสินใจซื้อ
Issue Date: 2558
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาฉบับนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อศึกษาปัจจัยภายในที่ส่งผลในการตัดสินใจซื้อ รถยนต์นั่งประเภทหรูหรา (Luxury Car) 2) เพื่อวิเคราะห์ ปัจจัยทางสังคมที่ส่งผลในการตัดสินใจซื้อ รถยนต์นั่งประเภทหรูหรา (Luxury Car) 3) เพื่อศึกษาการตัดสินใจเลือกซื้อรถยนต์นั่งประเภทหรูหรา (Luxury Car) ของประชากรในจังหวัดสมุทรปราการ โดยเครื่องมือที่ใช้เก็บรวบรวมข้อมูลคือ แบบสอบถาม จากกลุ่มตัวอย่าง 400 คนในเขตจังหวัดสมุทรปราการโดยใช้สถิติการแจกแจงความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และทดสอบสมมติฐานโดย Multiple Regression ซึ่งจากผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่ เป็นเพศชายมีอายุ 35-40 ปี สถานภาพ สมรส ระดับการศึกษา ปริญญาตรีหรือเทียบเท่า ประกอบอาชีพธุรกิจส่วนตัว มีรายได้ต่อเดือนอยู่ที่ 50,001-80,000 บาท เคยใช้รถยนต์นั่งประเภทหรูหราส่วนใหญ่จะเป็นยี่ห้อ Mercedes - Benz และมีรถยนต์ในครอบครอง 2 คัน ผลการทดสอบสมมติฐานพบว่า ปัจจัยภายในส่งผลต่อการเลือกซื้อ รถยนต์นั่งประเภทหรูหรา (Luxury Car) ของประชากรในจังหวัดสมุทรปราการ อย่างมีนัยสําคัญทาง สถิติที่ระดับ 0.5 ได้แก่ ด้านรูปแบบการดํารงชีวิต และ ด้านบุคลิกภาพ และด้านปัจจัยทางสังคมส่ง ผลต่อการเลือกซื้อรถยนต์นั่งประเภทหรูหรา (Luxury Car) ของประชากรในจังหวัดสมุทรปราการ อย่างมีนัยสําคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ทั้งด้านกลุ่มอ้างอิง และกลุ่มครอบครัว แต่ในส่วนของ ปัจจัย ภายในด้านการรับรู้ ไม่ส่งผลต่อการเลือกซื้อรถยนต์นั่งประเภทหรูหรา (Luxury Car) ของประชากร ในจังหวัดสมุทรปราการ
The objectives of this research were 1) to study the internal factors influencing the decision making in purchasing luxury cars, 2) to analyze the social factors influencing the decision making in purchasing luxury cars, 3) to study the decision making in selecting to purchase the luxury cars of people in Samutprakan Province. The questionnaires were used as the tools in collecting the data from the sample group consisting of 400 persons in Samutprakan Province. The statistics applied in the data analysis were frequency, percentage, mean, and standard deviation. The hypotheses were tested with Multiple Regression. The research results revealed that most of the questionnaire respondents were male in the age of 35 – 40 years with married status, educational level of bachelor’s degree or equal, occupation of private business, monthly income of 50,001 – 80,000 baht, had used the luxury cars mostly in the brand of Mercedes – Benz and had owned 2 cars. According to the results of testing of hypotheses, it was found that the internal factors influencing the decision making in purchasing luxury cars of people in Samutprakan Province with the statistically significant level of 0.5 in the style of living. The less was personality and social factors which influenced the decision making in purchasing luxury cars of people in Samutprakan Province with the statistically significant level of 0.05 both for reference group and family group. However, the internal factor of perception did not influence the selection of purchasing luxury cars of people in Samutprakan Province.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2557
Advisor(s): ประจวบ เพิ่มสุวรรณ
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1557
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Tanachai_Chal.pdf7.42 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback