DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1485

Title: ลักษณะทางประชากร พฤติกรรมการเปิดรับสื่อ และปัจจัยทางการตลาดที่มีผลต่อการซื้ออะไหล่ประดับยนต์ในสินค้าประเภทหลอดไฟหน้ารถยนต์
Other Titles: The demographic characteristics, exposure to the media and market factors has effected with purchasing of automotive parts as a headlight bulbs
Authors: วศิน สันหกรณ์
Keywords: การเปิดรับสื่อ
ปัจจัยทางการตลาด
การซื้อ
อะไหล่ประดับยนต์
หลอดไฟหน้ารถยนต์
Issue Date: 2558
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยนี้เป็นงานวิจัยเชิงปริมาณที่มีวัตถุประสงค์ในการศึกษา 3 วัตถุประสงค์ คือ 1) เพื่อศึกษาปัจจัยในลักษณะทางประชากรที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อสินค้าประดับยนต์ประเภทหลอดไฟหน้ารถยนต์ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร 2) เพื่อศึกษาพฤติกรรมในการเปิดรับสื่อที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อสินค้าประดับยนต์ประเภทหลอดไฟรถยนต์ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร 3) เพื่อศึกษาปัจจัยทางการตลาดที่มีผลต่อการตัดสินใจในการเลือกซื้อสินค้าประดับยนต์ประเภทหลอดไฟรถยนต์ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร โดยผู้วิจัยนั้นได้ใช้วิธีการศึกษาโดยใช้แบบสอบถาม เป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล 200 ชุด จากกลุ่มตัวอย่าง ผลการศึกษาพบว่าเพศชายจะให้ความสำคัญต่อปัจจัยด้านผลิตภัณฑ์มากกว่าเพศหญิง ซึ่งสินค้าประดับยนต์ประเภทหลอดไฟหน้ารถยนต์ เป็นสินค้าที่จัดอยู่ในกลุ่มความสนใจของเพศชาย โดยกลุ่มตัวอย่างที่เป็นเพศชายจะมุ่งเน้นคุณภาพของสินค้า ความหลากหลายของผลิตภัณฑ์ รวมทั้งรูปลักษณ์ภายนอกของสินค้าและวัสดุ ในขณะที่บางกลุ่มอาจจะมองถึงความคุ้มค่าของสินค้าด้วย ในขณะที่อายุ ระดับการศึกษา อาชีพ และรายได้แตกต่างกันมีปัจจัยในการตัดสินใจเลือกซื้อผลิตภัณฑ์ประดับยนต์ชนิดหลอดไฟที่แตกต่างกันทุกปัจจัย ในด้านพฤติกรรมในการเปิดรับสื่อ พบผลการศึกษาพบว่า ความถี่ในการอ่านนิตยสาร การหาข้อมูลในเว็บไชต์ ความถี่ในการเข้าชมเว็บไชต์ มีผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อสินค้าประดับยนต์ประเภทหลอดไฟรถยนต์ของผู้บริโภค ทั้งนี้เนื่องจาก การเปิดรับข้อมูลข่าวสารจากสื่อต่าง ๆ นั้นเป็นหนึ่งในกระบวนการตัดสินใจซื้อ เมื่อผู้บริโภคตระหนักถึงปัญหา และความต้องการที่เกิดขึ้นแล้ว ในขั้นตอนต่อไปคือ ผู้บริโภคจำเป็นต้องมีข้อมูลต่าง ๆ สำหรับการแก้ไขหรือตอบสนองความต้องการนั้น ๆ กล่าวคือ ผู้บริโภคที่มีอายุน้อยหรือมีระดับการศึกษาค่อนข้างสูงจะมีการค้นหาข้อมูลมาก ปัจจัยทางการตลาด พบว่า บุคคลที่มีส่วนรวมในการตัดสินใจมีผลต่อการตัดสินใจในการเลือกซื้อสินค้าประดับยนต์ประเภทหลอดไฟรถยนต์ของผู้บริโภคในเขต กรุงเทพมหานคร ซึ่งแสดงให้เห็นว่า พฤติกรรมการซื้อของผู้บริโภคแต่ละคนมีแนวโน้มที่จะได้รับอิทธิพลจากกลุ่ม คนในครอบครัว เพื่อน ผู้ที่มีประสบการณ์ตรงจากการใช้สินค้า ผู้ที่มีความเชี่ยวชาญในด้านประดับยนต์
This research is quantitative research that aims to study the three objectives: 1) for studying the demographic factors that influence the decision making about car headlight bulbs of consumer in Bangkok 2) for studying the consumer behavior of the media exposure that influence the decision to purchase automotive products as a headlight bulbs of customer in Bangkok 3. For studying about factors that affect with decision making to buy automotive products of customer in Bangkok. The writer approaches this research by using questionnaire for a tool to complete this research. Using the questionnaire compiles the information about 200. The result of this research found that male focus on the automotive products as a light bulb rather than the female. The sample shows male will focus on the quality of the product or material that is variety such as kind of color and kind of adapter as well. However, the factor of age, education, occupation and income has effected with decision making of customer. In case of studying the consumer behavior of the media exposure that influence the decision to purchase automotive products found that finding information from website before purchasing has effected with customer. This is because exposure information from the media is one of the buying decision processes to increase confident about products. The next step is consumers must have the necessary information for solving or meet with their need. So, consumers are younger or have high level of education will have to find more information about product. The study found that the decision making of customer about automotive products in Bangkok relate to surrounding person. It can be seen that buying behavior or decision making is likely to be influenced by the family and friend who had experience of using the product or expertise in automotive.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2557
Advisor(s): อริชัย อรรคอุดม
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1485
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
wasin.sanh.pdf2.33 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback