DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1327

Title: การศึกษาประสิทธิภาพการสื่อสารทางการตลาดที่มีผลต่อแรงจูงใจในการซื้อกล่องรับสัญญาณทีวีดิจิตอลของผู้บริโภค
Other Titles: Efficiency of Marketing Communications Influencing Consumer’s Motivation to buy Digital Set-top Boxes
Authors: สวรักษ์ พงษ์ธนะเศรษฐ
Keywords: ประสิทธิภาพการสื่อสารทางการตลาด
แรงจูงใจในการซื้อกล่องรับสัญญาณทีวีดิจิตอล
กล่องรับสัญญาณทีวีดิจิตอล
Issue Date: 2558
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาฉบับนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความแตกต่างประสิทธิภาพการสื่อสารทาง การตลาดของสื่อโทรทัศน์และอินเตอร์เน็ตที่มีผลต่อแรงจูงใจในการซื้อกล่องรับสัญญาณทีวีดิจิตอล ของผู้บริโภค เพื่อวิเคราะห์ถึงประสิทธิภาพการสื่อสารทางการตลาดของสื่อทางโทรทัศน์และ อินเตอร์เน็ตส่งผลต่อแรงจูงใจในการซื้อกล่องรับสัญญาณทีวีดิจิตอลของผู้บริโภค ตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาคือ ประชากรที่อาศัยอยู่ในจังหวัดกรุงเทพมหานครที่มีอายุตั้งแต่ 25 ปีขึ้นไป โดยใช้วิธีการกลุ่มตัวอย่างแบบสะดวก (Convenience Sampling) จานวน 400 คน เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษาคือ แบบสอบถามที่มีค่าความเชื่อถือได้เท่ากับ 0.95 และมีการตรวจสอบ ความเที่ยงตรงของเนื้อหาจากผู้ทรงคุณวุฒิ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลเบื้องต้น คือ สถิติเชิง พรรณนาได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติเชิงอ้างอิง ที่ใช้ในการทดสอบ สมมติฐานที่ระดับนัยสาคัญ 0.05 คือ การวิเคราะห์ถดถอย เชิงพหุ (Multiple Regression) ผลการศึกษาพบว่าผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุระหว่าง 25-30 ปี มีอาชีพ ประกอบธุรกิจส่วนตัว/ค้าขาย ระดับการศึกษาปริญญาตรี มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 25,001-35,000 บาท และสรุปผลการทดสอบสมมติฐานพบว่าประสิทธิภาพการสื่อสารทางการตลาดในแต่ละด้านของ สื่อโทรทัศน์และสื่ออินเตอร์เน็ตมีผลต่อแรงจูงใจในการซื้อกล่องรับสัญญาณทีวีดิจิตอลของผู้บริโภค อย่างมีนัยสาคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 โดยประสิทธิภาพการสื่อสารทางการตลาดในแต่ละด้านของสื่อ โทรทัศน์มีผลต่อแรงจูงใจในการซื้อกล่องรับสัญญาณทีวีดิจิตอลของผู้บริโภคมากกว่าสื่อทาง อินเตอร์เน็ต
The objective of this research was to compare and analyze the efficiency of marketing communications through television and the Internet influencing the consumers’ motivation to buy digital set-top boxes. The population used in this study included 400 people who lived in Bangkok and were aged 25 years and above, selected by using the convenience sampling method. Questionnaires were used as the data collection tool with a reliability value of 0.95, and were checked for validity by experts in the field. The statistical data analysis was conducted using descriptive statistics including percentage, mean, standard deviation and inferential statistics including Multiple Regression Analysis, with a significant level of 0.05. Demographic data showed that most respondents were female, aged 25-30 years old, entrepreneurs/vendors, had a bachelor's degree, and an average monthly income of THB 25,001-35,000. The results from the hypothesis testing revealed that the efficiency of marketing communications through television and the Internet had an influence on the consumer’s motivation to buy digital set-top boxes, with a statistical significance of 0.05. More specifically, the efficiency of marketing communications through television had an influence on the consumers’ motivation to buy the digital set-top boxes more than the Internet.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2557
Advisor(s): สุคนธ์ทิพย์ รัตนภูพันธ์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1327
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
sawarak_pong.pdf11.48 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback