DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1128

Title: ความคาดหวังของลูกค้าต่อปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดของการบริการสปาและภาพลักษณ์ธุรกิจนวดสปาที่มีต่อพฤติกรรมการใช้บริการในสายตาลูกค้าในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: The implication of customers’ expectation to marketing mix factors and their self perceived reputation toward SPA Business on their purchasing decision for the service in Bangkok Metropolitan
Authors: ณภัทร ทวีแสงศิริ
Keywords: ความคาดหวัง
ปัจจัยทางด้านประชากร
ส่วนประสมทางตลาด
การรับรู้ภาพลักษณ์
ธุรกิจสปา
Issue Date: 2557
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยด้านคุณลักษณะทางประชากรรวมถึงศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างความคาดหวังในทางบวกต่อปัจจัยด้านส่วนประสมทางตลาดและการรับรู้ภาพลักษณ์ต่อธุรกิจสปาในสายตาของลูกค้าในเขตกรุงเทพมหานคร และผู้วิจัยได้ใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย รวบรวมข้อมูลกลุ่มตัวอย่าง จำนวน 400 คน โดยใช้วิธีการสุ่มกลุ่มแบบแบ่งชั้นภูมิ (Stratified Cluster Sampling) และการสุ่มแบบบังเอิญ (Accidental Sampling) มาเคราะห์ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่า t-test ค่า ANOVA และค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ของเพียร์สัน ซึ่งกลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุระหว่าง 20-30 ปี ระดับการศึกษาปริญญาตรี ประกอบอาชีพพนักงานบริษัทเอกชน และมีรายได้เฉลี่ย คือ 10,001 – 20,000 บาท ต่อเดือน และผู้วิจัยสามารถสรุปผลการศึกษา พบว่า ผลการศึกษา ผู้วิจัยสามารถสรุปได้ว่า 1. ผลการศึกษาเกี่ยวกับการรับรู้ภาพลักษณ์ของธุรกิจสปา พบว่า การรับรู้ภาพลักษณ์ด้านคุณภาพในการบริการของพนักงาน เป็นปัจจัยที่มีความสำคัญมากที่สุด รองลงมา คือ ธุรกิจสปาจะต้องมีการพัฒนาผลิตภัณฑ์เพื่อส่งเสริมสุขภาพของผู้ใช้บริการอย่างต่อเนื่อง และตอบสนองต่อความต้องการของกลุ่มลูกค้าที่ใช้บริการสูงสุด 2.ผลการศึกษาเกี่ยวพฤติกรรมการเลือกใช้บริการร้านสปาของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร พบว่า กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่เคยรับรู้บริการสปาผ่านช่องทางนิตยสารมากที่สุด และใช้บริการสปานวดแผนไทย มากที่สุด และเหตุผลที่ใช้บริการสปา เพราะต้องการพักผ่อน คลายเครียดมากที่สุด และจะใช้บริการสปา 1-2 ครั้งต่อเดือน และมีค่าใช้จ่ายโดยเฉลี่ย ประมาณ 1,000 บาท เป็นต้น 3. การสรุปผลตามสมมติฐานของการวิจัย พบว่า (1) กลุ่มตัวอย่างที่มีความแตกต่างด้านคุณลักษณะทางประชากรทางเพศ วุฒิการศึกษา อาชีพ และระดับเงินเดือน จะมีความคาดหวังต่อปัจจัยด้านส่วนแบ่งทางการตลาดที่แตกต่างอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (2) กลุ่มตัวอย่างที่มีความแตกต่าง ด้านปัจจัยลักษณะประชากรทางอายุ ระดับการศึกษา อาชีพ ระดับเงินเดือน จะรับรู้การรับรู้ภาพลักษณ์ต่อธุรกิจสปาที่แตกต่างอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ แตกต่างกัน (3) ความคาดหวังของกลุ่มตัวอย่างต่อปัจจัยส่วนแบ่งทางการตลาดด้านผลิตภัณฑ์ (บริการ) ด้านราคา ด้านสภาพแวดล้อมทางกายภาพ ด้านการส่งเสริมการตลาด และด้านกระบวนการ มีความสัมพันธ์ต่อการรับรู้ภาพลักษณ์ต่อธุรกิจสปาในสายตาของลูกค้าในเขตกรุงเทพมหานคร อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (4) ปัจจัยประสมทางตลาดในสายตาของลูกค้าในเขตกรุงเทพมหานคร มีความสัมพันธ์ต่อพฤติกรรมการใช้บริการสปาในเขตกรุงเทพมหานคร อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (5) การรับรู้ของกลุ่มตัวอย่างต่อการรับรู้ภาพลักษณ์ด้านตราสินค้า ด้านการพัฒนาผลิตภัณฑ์ ด้านมาตรฐานการบริการ และด้านคุณภาพในการบริการ มีความสัมพันธ์ต่อพฤติกรรมการใช้บริการสปาในเขตกรุงเทพมหานคร อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 คำสำคัญ: ความคาดหวัง, ปัจจัยทางด้านประชากร, ส่วนประสมทางตลาด,ธุรกิจสปา, การรับรู้ภาพลักษณ์
This research aims to examine the influence of samples’ demographic factors on their expectation on the marketing mix of SPA business as perceived by the samples in Bangkok Metropolitan, to examine the influence of samples’ demographic factors on their self-perceived reputation toward SPA business, to explore the relationship between the sample’s expectation on the marketing mix of SPA business and their self-perceived reputation toward SPA business, to explore the relationship between the sample’s expectation on marketing mix of SPA business and their SPA usage behavior, and to explore the relationship between the self-perceived reputation toward SPA business and their SPA usage behavior. Four hundred samples were selected by using stratified random sampling and accidental sampling. The sum, mean, and standard deviation were tabulated and used T-test, One-way ANOVA, and Pearson Correlation were used to test the hypotheses at the statistical significance of 0.05. The results of the research are as follows: 1. The samples have “highest” expectation on employees, physical environment, venue, and price while they have “high” expectation on products and sale promotion. 2. Samples’ self-perceived reputation toward the service quality offered by employees is the most significant factors shaping their self-perceived reputation, and in the second rank they perceived SPA business as “a business that requires innovation for the health for the service users continuously,” and perceived SPA business as “meet the needs of SPA customers,” respectively. 3. Samples perceived information about the SPA service through magazine most frequently, and used the Thai Spa Message most frequently; the reasons for purchasing the SPA service are for relaxation and stress reduction; they used SPA service once to twice per month and would spent about 1,000 baht per purchase. 4. In testing the hypotheses, the findings revealed (1) that the sample characterized by differences in gender, educational level, income per month will have significantly different expectation on the marketing mix for SPA business; (2) The sample characterized by differences in age, educational level, occupation, and income per month will have significantly different; (3) Samples’ expectation on the marketing mix in respect to service (product), price, physical environment, sale promotion, and process are positively correlated with their self-perceived reputation toward SPA business at the statistical significance of 0.05 ; (4) Their expectation on the marketing mix are positively correlated with their SPA usage at Bangkok Metropolitan at the statistical significance level of 0.05; and (5) The samples’ self-perceived reputation in respect to the service (product), innovation, service standard, and service quality are positively correlated with their SPA usage in Bangkok Metropolitan at the statistical significance of 0.05. Keywords: Expectations, Demographic Factors, Marketing Mix, Spa Business ,Self-Perceived Reputation.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2556
Advisor(s): พัชราภรณ์ เกษะประกร
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1128
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
naphat.tavi.pdf3.97 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback