DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Theses >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5235

Title: ปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจใช้บริการที่พักประเภทรีสอร์ทในจังหวัดตราด
Other Titles: Factors affecting the decision to use resort accommodation in Trat province
Authors: ณัฐนันท์ ปริยวิศว์ธนะ
Issue Date: 2565
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาวิจัยฉบับนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาสถานการณ์ทางธุรกิจที่พักประเภทรีสอร์ทในจังหวัดตราดในปัจจุบัน 2) เพื่อศึกษาถึงปัจจัยส่วนบุคคลที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการของนักท่องเที่ยวชาวไทยในการเลือกที่พักประเภทรีสอร์ทในจังหวัดตราด 3) เพื่อศึกษาถึงปัจจัยส่วนผสมทางการตลาด 7Ps ของนักท่องเที่ยวชาวไทยที่ส่งผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการที่พักประเภทรีสอร์ทในจังหวัดตราด และ4) เพื่อศึกษากลยุทธ์การวางแผนจัดการธุรกิจที่พักประเภทรีสอร์ทที่ตั้งอยู่บริเวณแหล่งท่องเที่ยวในจังหวัดตราดภายใต้สถานการณ์การแพร่ระบาดของไวรัสโควิด-19 กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้ แบ่งเป็น 2 กลุ่ม ได้แก่ 1) กลุ่มเจ้าของกิจการธุรกิจที่พักประเภทรีสอร์ทที่ตั้งอยู่บริเวณแหล่งท่องเที่ยวในจังหวัดตราด จำนวน 10 คน 2) นักท่องเที่ยวชาวไทยที่ใช้บริการที่พักประเภทรีสอร์ทที่ตั้งอยู่บริเวณแหล่งท่องเที่ยวในจังหวัดตราดซึ่งไม่ทราบจำนวนที่แน่นอน จำนวนทั้งสิ้น 385 คน เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษาคือแบบสอบถาม สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ สถิติเชิงพรรณนา ซึ่งเป็นสถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลพื้นฐาน ได้แก่ การแจกแจงความถี่ ค่าเฉลี่ย ร้อยละ ส่วนเบี่ยงแบนมาตรฐาน และวิเคราะห์ข้อมูลเชิงปริมาณ (Quantitative Analysis) และสถิติแบบ t–test, F–Test ทำการทดสอบความแตกต่างและทดสอบความแตกต่างของค่าเฉลี่ยเป็นรายคู่ (Multiple Comparison) และทดสอบความสัมพันธ์ของสองตัวแปร โดยใช้สถิติทดสอบแบบ Pearson's Correlation Coefficient ผลการศึกษา พบว่า ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่ส่งผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการของนักท่องเที่ยวชาวไทยในการเลือกที่พักประเภทรีสอร์ทในจังหวัดตราดภายใต้สถานการณ์การแพร่ระบาดของไวรัสโควิด-19 เรียงลำดับจากมากไปน้อย ดังนี้ ปัจจัยด้านกายภาพ ปัจจัยด้านราคา ปัจจัยด้านบุคลากร ปัจจัยด้านผลิตภัณฑ์ ปัจจัยด้านการตลาด และปัจจัยด้านกระบวนการ ส่วนปัจจัยช่องทางการจัดจำหน่ายไม่มีผลต่อการมีผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการของนักท่องเที่ยวชาวไทยในการเลือกที่พักประเภทรีสอร์ทในจังหวัดตราดภายใต้สถานการณ์การแพร่ระบาดของไวรัสโควิด-19 ผลการศึกษาจากการสัมภาษณ์ผู้ประกอบการ สรุปได้ว่า ผู้ประกอบการมีความต้องการให้จังหวัดเปิดให้นักท่องเที่ยวได้เข้าพื้นที่ผู้ประกอบการมีความพร้อมโดยเฉพาะการรับรองนักท่องเที่ยวไทยยุคใหม่ที่จะเดินทางเข้ามาหลังการแพร่ระบาดของโรคโควิด-19 เชื่อว่าจะเป็นนักท่องเที่ยวกลุ่มคุณภาพที่มีกำลังซื้อพอสมควร และมีการตั้งจุดคัดกรอง เพื่อสร้างความมั่นใจให้ทั้งผู้ประกอบการและนักท่องเที่ยว
This research study have a purpose 1) To study the current situation of resort accommodation business in Trat Province 2) To study the personal factors affecting the decision to use the services of Thai tourists in choosing resort-type accommodation in the province Trat 3) to study the factors of 7Ps marketing mix of Thai tourists affecting the decision to choose resort accommodation in Trat province; and 4) to study the strategy of planning for resort accommodation business. In the tourist area in Trat Province under the epidemic situation of the Covid-19 virus the samples used in this study were divided into 2 groups: 1) a group of 10 resort business owners located in tourist areas in Trat Province, 2) Thai tourists who used resort accommodation. The number is located at a tourist attraction in Trat Province, the exact number is unknown. Total 385 people The study tool was a questionnaire. The statistics used in the data analysis were descriptive statistics. which is a statistic used to analyze fundamental data These are frequency distribution, mean, percentage, standard deviation and quantitative analysis and statistical t–test, F-Test. Difference test and mean difference test were performed individually (Multiple Comparison) and correlation of two variables was tested and Pearson's Correlation Coefficient test was used statistic. The study found that the marketing mix factors affecting the choice of service of Thai tourists when choosing resort accommodation in Trat under the epidemic situation of covid-19 Sorted in descending order as follows: Physical factors price factor Personnel factor Product factor Marketing factors and process factors The distribution channel factor does not affect the decision of Thai tourists to choose resort accommodation in Trat under the circumstances. The spread of the covid-19. The study results from the interviews with entrepreneurs can be concluded that entrepreneurs want the province to allow tourists to enter the area. The entrepreneurs are ready, especially to certify the new generation of Thai tourists who will travel after the epidemic. Covid-19 It is believed to be a quality tourist group with reasonable purchasing power and set up a screening point to build confidence for both entrepreneurs and tourists.
Description: วิทยานิพนธ์ (ศศ.ม.)--สาขาวิชาการจัดการอุตสาหกรรมการบริการและการท่องเที่ยว บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2564
Subjects: สถานตากอากาศ
ตราด -- ภูมิประเทศและการท่องเที่ยว
นักท่องเที่ยว
ที่พักนักท่องเที่ยว
สถานพักผ่อนหย่อนใจ
พฤติกรรมผู้บริโภค
Advisor(s): มณีเนตร วรชนะนันท์
ดวงธิดา นันทาภิรัตน์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5235
Appears in Collections:Theses
Theses

Files in This Item:

File Description SizeFormat
natthanan_pari.pdf4.08 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback