DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Theses >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4302

Title: กลยุทธ์การสื่อสารการตลาดภาพยนตร์ไทย กรณีศึกษา บริษัท สหมงคลฟิล์ม อินเตอร์เนชั่นแนล จำกัด และบริษัท เอ็ม พิคเจอร์ส เอ็นเตอร์เทนเม้นท์ จำกัด (มหาชน)
Other Titles: Thai Film Marketing Communication Strategy Studied Sahamongkolfilm International Co., Ltd. and M Pictures Entertainment Public Co., Ltd.
Authors: ชลธิชา กิ่งไกว
Issue Date: 2563
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อนำการศึกษามาวิเคราะห์กลยุทธ์การสื่อสารการตลาดภาพยนตร์ไทย รวมถึงเพื่อวิเคราะห์เครื่องมือที่ใช้ในการสื่อสารการตลาดภาพยนตร์ไทย โดยเลือกศึกษาของบริษัท สหมงคลฟิล์ม อินเตอร์เนชั่นแนล จำกัด และบริษัท เอ็ม พิคเจอร์ส เอ็นเตอร์เทนเม้นท์ จำกัด (มหาชน) โดยคัดเลือกภาพยนตร์ในปี 2561 ที่ประสบความสำเร็จทำรายได้ถึง 100 ล้านบาท ด้วยกันทั้งสิ้น 3 เรื่อง การวิจัยนี้ใช้ระเบียบวิธีการวิจัยเชิงคุณภาพ โดยวิเคราะห์ กลยุทธ์การสื่อสารการตลาดภาพยนตร์ของทั้ง 2 บริษัทที่เป็นกรณีศึกษา และอาศัยแนวคิดต่าง ๆ เป็นแนวทางในการวิเคราะห์ ซึ่งได้แก่ แนวคิดธุรกิจภาพยนตร์ แนวคิดเกี่ยวกับการตลาดภาพยนตร์ แนวคิดเกี่ยวกับการบริหารงานโฆษณาและประชาสัมพันธ์ธุรกิจภาพยนตร์ และเอกสารงานวิจัย ที่เกี่ยวข้อง ผลการวิจัยพบว่า กลยุทธ์การสื่อสารการตลาดภาพยนตร์ไทยของบริษัท สหมงคลฟิล์ม อินเตอร์เนชั่นแนล จำกัด และบริษัท เอ็ม พิคเจอร์ส เอ็นเตอร์เทนเม้นท์ จำกัด (มหาชน) พบว่า มีความเหมือนกันในเรื่องของการวางกลยุทธ์ที่นำมาใช้ในการสื่อสารการตลาดแต่แตกต่างกันด้วยกลวิธีการนำเสนอเพื่อสร้างการรับรู้ของภาพยนตร์แต่ละเรื่องซึ่งเกิดจากภาพยนตร์เรื่องนั้น ๆ ว่าต้องการทำให้ผู้ชมที่เป็นกลุ่มเป้าหมายรับรู้และจดจำภาพยนตร์ในรูปแบบใด ทั้งนี้ กลวิธีการนำเสนอของแต่ละภาพยนตร์จึงไม่ซ้ำกันเนื่องจากว่าภาพยนตร์แต่ละเรื่องมีแก่นของเรื่อง กลุ่มเป้าหมาย และช่วงเวลาการนำเสนอที่แตกต่างกันออกไปนั้นเอง ถึงแม้ภาพยนตร์แต่ละเรื่องที่ถูกนำเสนอให้เกิด การสร้างการรับรู้จะมาจากบริษัทเดียวกันหรือต่างบริษัทก็จะมีการนำเสนอกลวิธีที่แตกต่างกัน
This study aimed to analyze the communication strategy of Thai film marketing. It includes analyzing the tools that are used for communication in Thai film marketing by choosing to study from Sahamongkolfilm International Co., Ltd. and M Pictures Entertainment Public Co., Ltd. by selecting 3 successful films in 2018 which is achieved revenues reach 100 million Baht. This research uses qualitative research methods. Analysis of the movie marketing communication strategy of both the case study and the concept of the analytical approach, including the film industry concept, film marketing concept, administration and public relations, advertising film business, and documents related research. The research found that Thai film marketing communication strategy of Sahamongkolfilm International Co., Ltd. and M Pictures Entertainment Public Co., Ltd. found that there are similarities in the strategy formulation used in marketing communications, but different with the presentation strategy to create awareness of each movie, which occurs, from that movie that wants the audience of the target audience to recognize and remember the type of movie. Therefore, the presentation strategy of each film is unique, because each movie has a theme, target group, and the different presentation periods. Although each movie presented to create awareness will be from the same company or different companies, different strategies will be presented.
Description: วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารเชิงกลยุทธ์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2562
Subjects: ภาพยนตร์ไทย
การสื่อสารทางการตลาด
การตลาด
โฆษณา
Advisor(s): องอาจ สิงห์ลำพอง
อริชัย อรรคอุดม
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4302
Appears in Collections:Theses
Theses

Files in This Item:

File Description SizeFormat
chonticha_king.pdf6.02 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback