DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Theses >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4204

Title: แรงจูงใจที่ส่งผลต่อ การเปิดรับสื่อ พฤติกรรมการวิ่ง และการเกิดจิตสำนึกร่วม แห่งความเป็นชุมชนของเฟซบุ๊กแฟน ThaiRun ฮับความสุขนักวิ่ง
Other Titles: Motivation affecting social network exposure behaviors running and the common sense of community on Facebook fan pang “ThaiRun” hub happiness of runner.
Authors: กฤตพร ขะวิลัย
Issue Date: 2562
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยฉบับนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาเรื่อง แรงจูงใจที่ส่งผลต่อ การเปิดรับสื่อ พฤติกรรมการวิ่ง และการเกิดจิตสํานึกร่วม แห่งความเป็นชุมชนของเฟซบุ๊กแฟนเพจ ThaiRun ฮับความสุขนักวิ่ง งานวิจัยนี้เป็นงานวิจัยเชิงปริมาณ โดยใช้วิธีการสุ่มแบบสะดวก ด้วยการแจกแบบสอบถามออนไลน์ จำนวน 400 ชุด ผลการวิจัยพบว่า การเกิดจิตสํานึกร่วมแห่งความเป็นชุมชนผ่านทางสังคมออนไลน์สามารถเกิดขึ้นได้ง่ายมากกว่าสังคมแบบเดิม เนื่องจากสังคมออนไลน์เป็นสังคมที่เปิดโอกาสให้ทุกคนได้แสดงความรู้ ความคิดเห็นหรือแสดงอารมณ์ที่มีต่อเนื้อหาต่าง ๆ โดยไม่มีข้อจํากัดว่าผู้แสดงความรู้หรือ ความคิดเห็นนั้น ๆ จะอายุเท่าไร จบการศึกษาด้านไหน หรือทําอาชีพอะไร ทําให้เกิดการมีส่วนร่วมและการแบ่งปันกันในวงกว้าง อีกทั้งยังเป็นสังคมที่เอื้อต่อการแสดงออกทางอารมณ์ทําให้ผู้รับสาร และ ผู้ส่งสาร เกิดความรู้สึกต่อกันที่หลากหลาย เช่น เกิดแรงจูงใจในการวิ่ง มองเห็นประโยชน์ของการวิ่ง ความรู้เรื่องสุขภาพต่าง ๆ เพื่อปรับใช้ในการวิ่ง ทำให้รู้สึกดีเหมือนมีเพื่อนที่ให้คำปรึกษาหรือคอยแนะนำอยู่ตลอดเวลาถึงหลักการวิ่งต่าง ๆ อุ่นใจสุขใจที่ได้เข้ามาแลกเปลี่ยนสื่อสารในเฟซบุ๊กแฟนเพจ ThaiRun ฮับความสุขนักวิ่ง ซึ่งก่อให้เกิดจิตสํานึกร่วมแห่งความเป็นชุมชนได้
The objectives of this research is to study the motivation affecting social network exposure behaviors running and the common sense of community on Facebook fan pang “ThaiRun” hub happiness of runner. This research is a quantitative research are used a convenience sampling and used online questionnaire for 400 people and check the accuracy of content by Professor. The results showed common sense of online community through social network it could more easily than traditional societies. Because online communities are opportunity for everyone to show their knowledge, comments or expressions about the content, without limitation that the person showing a comment or an emotion how old are the opinions? What is graduation course? or what is your occupation? So, resulting participation and sharing. Which allows for emotional expression, the receiver and the sender to have a variety of feelings for each other. For example, motivation for running, the benefits of running, knowledge of health applies for running makes feeling good like having a friend who always gives advice running principles and to be happy exchange communication on Facebook, ThaiRun fan page hub happiness of runner. Which can create a common sense of community.
Description: วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.) -- สาขาวิชาการสื่อสารเชิงกลยุทธ์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2561
Subjects: การวิ่ง
สื่อสังคมออนไลน์
เครือข่ายสังคมออนไลน์
การสื่อสาร
Advisor(s): อริชัย อรรคอุดม
โยธิน แสวงดี
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4204
Appears in Collections:Theses
Theses

Files in This Item:

File Description SizeFormat
channapa_khav.pdf4.7 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback