DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Institute of Research and Innovation Development >
Research Reports >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3512

Title: การศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างภาวะผู้นำกับความฉลาดทางอารมณ์ของนักศึกษาในสถาบันอุดมศึกษา เขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: A study of relationship between leadership and emotional intelligence of students in higher education institutions in Bangkok Metropolitan
Authors: มนัสนันท์ หัตถศักดิ์
Keywords: ความฉลาดทางอารมณ์ -- วิจัย
ผู้นำ -- แง่จิตวิทยา -- วิจัย
นักศึกษา -- ไทย -- กรุงเทพฯ -- วิจัย
มนัสนันท์ หัตถศักดิ์ -- ผลงานวิจัย
มหาวิทยาลัยกรุงเทพ -- ผลงานวิจัย
Issue Date: 2547
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: วัตถุประสงค์ของการวิจัยครั้งนี้ เพื่อศึกษาระดับความฉลาดทางอารมณ์ของนักศึกษาเปรียบเทียบระดับความฉลาดทางอารมณ์ของนักศึกษา โดย จำแนกตามเพศ ชั้นปีที่ศึกษา สาขาวิชาที่ศึกษาและศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างภาวะผู้นำกับความฉลาดทางอารมณ์ของนักศึกษา ใน สถาบันอุดมศึกษา เขตกรุงเทพมหานคร ตัวอย่างเป็นนักศึกษาชั้นปีที่ 1 และชั้นปีที่ 4 ในสถาบันอุดมศึกษาในเขตกรุงเทพมหานครประจำภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2546 จำนวน 1,600 คน ซึ่งได้มาจากการสุ่มตัวอย่างหลายขั้นตอน การเก็บรวบรวมข้อมูลกระทำโดยการนำแบบสอบถาม ที่ผู้วิจัยพัฒนาขึ้นคือแบบประเมินภาวะผู้นำ (LPC) และแบบประเมินความฉลาดทางอารมณ์ ของกรมสุขภาพจิตไปให้นักศึกษาที่เป็นตัวอย่างตอบ การวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้โปรแกรมสำเร็จรูป ในการคำนวณค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบสเปียร์แมน วิเคราะห์ความแตกต่างโดยใช้ค่าที (t-test) และวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว ผลการวิจัยพบว่า 1) ความฉลาดทางอารมณ์ของนักศึกษา โดยรวมและรายด้านหลักพบว่าด้านดี ด้านเก่ง และด้านสุข อยู่ในระดับสูง 2) นักศึกษาเพศหญิงกับนักศึกษาเพศชายมีความฉลาดทางอารมณ์แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญ 3) นักศึกษาชั้นปีที่ 1 และชั้นปีที่ 4 มีความฉลาดทางอารมณ์แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญ 4) นักศึกษาสาขาวิชาวิทยาศาสตร์และสาขาสังคมศาสตร์ความฉลาดทางอารมณ์ไม่แตกต่างกัน 5) นักศึกษาที่มีภาวะผู้นำแตกต่างกันนั้นมีความฉลาดทางอารมณ์ที่ไม่แตกต่างกัน 6) ภาวะผู้นำนั้นมีความสัมพันธ์ทางลบกับความฉลาดทางอารมณ์
The purposes of this research are: 1. to study the level of Emotional Intelligence of students 2. to compare the level of Emotional Intelligence dividing from sex, year of education and major of study; 3. to study on the relationship between leadership and Emotional Intelligence of student in the higher education institution. The subject consisted of 1,600 students of 1st year and 4th year students in the first semester of higher education institution in Bangkok metropolitan by using multi-stage random. The methodology of data collection was developed by research called “Last Preferred Co-worker Scale” (LPC) and also using the Thai Emotional Intelligence Screening Test from Department of Mental Health. All data were analyzed by SPSS Program for percentage, means, standard deviation, t-test and analysis of variance. After analysis of all data, it was found that: 1. The level of Emotional Intelligence in virtue, competence and happiness are at high level. 2. The Emotional Intelligence between male and female students was found with significant difference. 3. The Emotional Intelligence between 1st year and 4th year students was found with significant difference. 4. It’s also no different in Emotional Intelligence of social science and science students. 5. There was no differential Leadership style of students was not effected of Emotional Intelligence. 6. And finally, there was no positive correlation between Leadership and Emotional Intelligence.
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3512
Appears in Collections:Research Reports

Files in This Item:

File Description SizeFormat
manusnant_hast.pdf3.16 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback