DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Theses >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3372

Title: บรรยากาศของแสงและสีในร้านจำหน่ายไวน์ที่ส่งผลต่อการตอบสนองด้านอารมณ์และแรงจูงใจในการซื้อสำหรับร้านจำหน่ายไวน์
Other Titles: Influence of light and color of a wine shop on shopping emotion and buying decision
Authors: จตุพล ทรัพย์ฤทธา
Issue Date: 2561
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: บรรยากาศภายในร้านค้าเป็นปัจจัยสำคัญที่ส่งผลต่อวิธีที่ทำให้ลูกค้ารับรู้ถึงประสบการณ์การค้าปลีก การศึกษา แสดงให้เห็นว่าลูกค้ามีความรู้สึกอย่างไรเมื่อการค้าปลีกมีอิทธิพลอย่างมากต่อพฤติกรรมการเลือกซื้อของตนเองดังนั้นในพื้นที่ค้าปลีกที่ขึ้นอยู่กับประสบการณ์ของผู้บริโภคเช่นร้านอาหารและร้านจำหน่ายไวน์องค์ประกอบด้านสิ่งแวดล้อมอาจส่งผลต่ออารมณ์ของผู้บริโภค และมีผลกระทบอย่างมากต่อธุรกิจ การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อการศึกษาและเปรียบเทียบผลกระทบของแสงและสีที่มีผลต่อการตอบสนองด้านอารมณ์ และแรงจูงใจในการซื้อของลูกค้า โดยการวิจัยนี้เป็นการวิจัยเชิงทดลอง โดยนำเสนอรูปแบบการวิจัยแบบ 2x2 Factorial Design (แสงมี 2 ระดับ และสีมี 2 กลุ่มสี) โดยสร้างภาพจำลองบรรยากาศร้านขายไวน์ที่แตกต่างกัน 4 รูปแบบ และใช้แบบสอบถามเพื่อเก็บข้อมูลการตอบสนองด้านอารมณ์ และแรงจูงใจในการซื้อ ใช้การวิเคราะห์ข้อมูลใช้สถิติแบบ Two-way ANOVA เพื่อเปรียบเทียบผลกระทบของแสงและสีที่มีต่อการตอบสนองด้านอารมณ์ ผลการวิจัยพบว่าอิทธิพลของแสงและสีที่แตกต่างกันมีผลต่อการตอบสนองด้านอารมณ์ที่แตกต่างกัน การวิจัยในอนาคตมีแนวโน้มที่จะทดสอบตัวแปรอื่น ๆ ที่อาจมีผลต่ออารมณ์และพฤติกรรมเช่นรูปแบบเฟอร์นิเจอร์และวิธีการแสดงสินค้า
Store atmosphere is an important factor that affects the way customers perceive retail experiences. Studies have shown that how customers feel during a retail experience greatly influences their behavior Therefore, in retail spaces that highly depend on consumer experience like restaurants and wine shops, environmental elements can have significant impacts on consumers’ emotions, and therefore have significant impacts on the business’ performance. This research aims to study and compare the effects of light and color on emotions and consumer behavior. In this experimental research, participants were presented with a 2x2 factorial trial of four computer-generated images, indicating two light levels and two-color schemes of a single retail space. A questionnaire was used to collect emotional information and consumption behavior, and a two-way ANOVA test was used to compare significant effects of light and color on mood. The results show that different light and color effects affect different emotional responses. Future research is likely to test other variables that could influence mood and behavior, like furniture layout and product display methods.
Description: วิทยานิพนธ์ (สถ.ม.) -- สาขาวิชาการบริหารจัดการออกแบบภายใน, บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2560
Subjects: ร้านค้า -- การออกแบบตกแต่ง
การตกแต่งภายใน
ร้านค้า -- แสงสว่าง
สี -- การออกแบบตกแต่ง
สีในการตกแต่งภายใน
การออกแบบ
ไวน์
สถาปัตยกรรม -- การออกแบบและผังพื้น
การตกแต่งและการประดับ
Advisor(s): ฤทธิรงค์ จุฑาพฤฒิกร
ชุมพร มูรพันธุ์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3372
Appears in Collections:Theses
Theses

Files in This Item:

File Description SizeFormat
jatupol_subr.pdf7.43 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback