DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Cluster of Technology & Science >
School of Science and Technology >
Master Degree >
Theses >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1003

Title: ผลกระทบของระดับความส่องสว่างในห้องเรียนที่มีผลต่อรูปแบบการสอนและภาวะความสบายตา
Other Titles: The effects of lighting levels and teaching techniques on visual comfort
Authors: ศิวพร ปิยะศรีสวัสดิ์
Keywords: ระดับความส่องสว่าง
ภาวะความสบายตา
Issue Date: 2557
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: จากการวิจัยเรื่อง ผลกระทบของระดับความส่องสว่างและรูปแบบการสอนที่มีผลต่อภาวะความสบาย โดยมีคำถามการวิจัยคือ ผลกระทบของระดับความส่องสว่างและรูปแบบการสอนที่มีผลต่อภาวะความสบายตา ผู้วิจัยจึงการออกแบบการทดลองในรูปแบบ 3 x 3 Factorial Experimental Design รวม 9 สถานการณ์ ซึ่งเป็นการวิจัยเชิงทดลองที่มีตัวแปรอิสระ 2 ตัว คือระดับความส่องสว่างและรูปแบบการสอน ตัวแปรควบคุมคือระดับความส่องสว่างซึ่งมี 3 ระดับ ได้แก่ 300 ลักซ์ 500 ลักซ์และ 750 ลักซ์ จากการศึกษาและวิเคราะห์ผลโดยใช้สถิติการวิเคราะห์ความแปรปรวนแบบ 2 ทางเพื่อทราบถึงระดับความส่องสว่างและรูปแบบการสอนที่ก่อให้เกิดภาวะความสบายตาสำหรับการอ่านหนังสือสรุปผลการทดลองภาวะความสบายตาแยกตามระดับความส่องสว่างและรูปแบบการสอนพบว่าระดับความส่องสว่างที่ส่งผลต่อภาวะความสบายตาต่อการอ่านสูงสุดคือระดับความส่องสว่าง 750 ลักซ์ รองลงมาที่ระดับ 500 ลักซ์ และระดับความส่องสว่างที่มีภาวะความสบายตาน้อยที่สุดคือ 300 ลักซ์ โดยรูปแบบการสอนที่สบายตาที่สุดคือการใช้กระดานไวท์บอร์ดโปรเจคเตอร์และ โทรทัศน์ตามลำดับ ในขณะที่ระดับความส่องสว่างที่ส่งผลต่อภาวะความสบายตาที่ส่งผลต่อภาวะความสบายตาต่อการเขียนที่มีภาวะความสบายตาสูงสุดคือที่ระดับความส่องสว่าง 750 ลักซ์เช่นกัน แต่รองลงมาที่ระดับ 300 ลักซ์ และระดับความส่องสว่างที่มีภาวะความสบายตาน้อยที่สุดคือ 500 ลักซ์ โดยรูปแบบการสอนที่ที่สบายตาที่สุดคือการการใช้โทรทัศน์โปรเจคเตอร์และกระดานไวท์บอร์ดตามลำดับ
The Questions of Research is The Effects of Lighting Levels and Teaching Techniques This research aims to explore a suitable lighting level in a classroom for many learning activities and for visual comfort. The research design is 3 x 3 Factorial Design (3 lighting level and 3 Teaching Techniques). The 9 different experimental situations were conducted in Room 202, CCDA Building, Bangkok University. 180 students volunteered to attend these experiments. They were asked to finish the assign learning activity and to fulfill questionnaire in order to measure the visual comfort. The research findings indicate that the most suitable lighting level for the 3 Teaching Techniques that cause visual comfort for Reading is 750 lux 500 lux and 300 lux for Whiteboard is the best visual comfort, second Projecter and minimum visual comfort is Televisionconsecutively,Howeverthe most suitable lighting level for the 3 Teaching Techniques that cause visual comfort for Writinging is 750 lux 300 lux and 500 lux consecutivelyfor Televisionfirst, second Projecter and minimum visual comfort is Whiteboard.
Description: วิทยานิพนธ์ (สถ.ม.)--สาขาวิชาสถาปัตยกรรมภายใน บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2556
Advisor(s): ชุมพร มูรพันธุ์
ชัยสิทธิ์ ด่านกิตติกุล
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1003
Appears in Collections:Theses
Theses

Files in This Item:

File Description SizeFormat
siwaporn_piya.pdf9.7 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback